Header Ads

ads header

Flash News

Zahid berdepan isu hina mahkamah


KUALA LUMPUR - Bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berdepan isu menghina mahkamah kerana didakwa berbohong kepada Mahkamah Tinggi di sini semalam bahawa beliau perlu menghadiri mesyuarat dengan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin tengah hari semalam.

Pagi semalam, peguam Ahmad Zahid, Hisyam Teh Poh Keit memohon supaya prosiding kes rasuah Presiden UMNO itu ditangguhkan sehingga hari ini kerana anak guamnya dijadualkan berjumpa Muhyiddin berhubung pelantikan Kabinet.

Ahmad Zahid mendakwa beliau menerima surat daripada Jabatan Perdana Menteri (JPM) yang menjemputnya untuk membincangkan barisan Kabinet baharu.

“Saya terima surat meminta saya hadir jam 12.30 tengah hari,” katanya.

Hakim Collin Lawrence Sequerah membenarkan permohonan Hisyam dan Timbalan Pendakwa Raya, Raja Rozela Raja Toran.

Bagaimanapun, beberapa jam selepas itu, mahkamah mengarahkan kes itu disambung semula ekoran kenyataan dikeluarkan JPM.

Dalam kenyataan tersebut, JPM menafikan Muhyiddin dijadualkan untuk mengadakan pertemuan dengan mana-mana pemimpin politik.

Collin Lawrence kemudian mengarahkan Ahmad Zahid untuk mengemukakan bukti hari ini atau berdepan tindakan menghina mahkamah.

Pada 19 Oktober dan 14 Disember 2018 serta 20 Februari 2019, Ahmad Zahid mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini terhadap 47 pertuduhan, di mana 12 daripadanya membabitkan pecah amanah, lapan tuduhan rasuah dan 27 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan puluhan juta ringgit milik Yayasan Akalbudi.

Bagi pertuduhan pecah amanah, Ahmad Zahid, 66, didakwa menggunakan dana berkenaan untuk membuat enam pembayaran kad kredit milik persendirian, polisi insurans kenderaan dan lesen motor persendirian, kiriman wang kepada sebuah firma guaman dan sumbangan kepada persatuan bola sepak Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Bagi lapan tuduhan rasuah, Ahmad Zahid didakwa menerima suapan daripada tiga syarikat, iaitu Mastoro Kenny IT Consultant & Services, Data Sonic Group Berhad dan Profound Radiance Sdn Bhd sebagai dorongan untuk dirinya seorang pegawai badan awam iaitu Menteri Dalam Negeri di Kementerian Dalam Negeri (KDN) bagi membantu syarikat-syarikat berkenaan mendapatkan projek MyEG.

Presiden UMNO itu juga berdepan 27 pertuduhan pengubahan wang haram dengan membabitkan diri dalam transaksi secara langsung pendapatan daripada aktiviti haram antara 29 Mac 2016 dan 11 April 2018.

Ahmad Zahid juga berdepan 40 pertuduhan menerima rasuah daripada sebuah syarikat berhubung Sistem Visa Luar Negara (VLN), menjadikan tuduhan yang dihadapinya sebanyak 87 pertuduhan.

Ahmad Zahid kemudiannya didakwa pada 27 Jun 2019 dengan 33 lagi pertuduhan menerima rasuah berjumlah RM42.76 juta daripada sebuah syarikat berhubung sistem sama di Mahkamah Sesyen Shah Alam.

MR :  Harap Kerajaan baharu ini telus


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan