Header Ads

ads header

Flash News

Guru 'lelong' anak masuk berita baru Menteri nak siasat


SHAH ALAM - Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berkata beliau akan melihat dengan segera dilema seorang guru yang dilaporkan terpaksa menyerahkan enam orang anaknya kepada orang lain disebabkan permohonan pertukaran sekolah tidak diluluskan.

Katanya, beliau telah mengarahkan pegawai Kementerian Pendidikan agar menyiasat isu yang dilaporkan oleh Sinar Harian dengan segera dan menyediakan butiran bagi tindakan susulan.

"Saya akan melihat kes ini dengan segera. Saya telah meminta pegawai Kementerian agar mendapatkkan butiran mengenai isu bagi mendapatkan gambaran sebenar. Saya faham situasi setiap guru yang ingin bertukar sekolah.

"KPM mempertimbangkan setiap permohonan pertukaran dengan mengambil kira pelbagai sudut dan faktor. Saya akan teliti kes ini," kata beliau kepada Sinar Harian.

Sinar Harian melaporkan seorang guru wanita yang kecewa keputusan permohonan pertukaran sekolah tidak diluluskan terpaksa menyerahkan kesemua anaknya kepada sesiapa sahaja.

Laporan itu memetik tulisan dalam Facebook yang menyebut kenyataan kecewa itu perlu diberi perhatian oleh pihak berkaitan kerana boleh mengundang kepada penyakit kemurungan.

Kementerian Pendidikan Malaysia mengumumkan keputusan permohonan pertukaran bermula kelmarin.
MR :  Biasa, guru dukalara tak penting, yang penting kasut mesti hitam


Iklan Teks (hanya RM20 sebulan):
 Sistem Mudah Untuk Anda Menjana Pendapatan Online Secara Sambilan
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 BERMINAT MENCARI pendapatan tambahan dan ingin menggunakan simkad terbaru?Boleh layari onlinekerjaya.com/9867 untuk maklumat lanjut

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

5 ulasan:

  1. Kasihan guru disuruh berkorban untuk KERAjaan Be End dan KERAjaan pakatan tetapi kebajikan guru tidak diberi perhatian yang sewajarnya oleh jabatan, kementerian dan mantri.

    Persatuan guru tidurkah? Makan elaun sahajakah? Atau sibuk mencari peluang untuk diri sendiri?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saudara, jumlah guru yang memohon pertukaran ni bukan bilangan yang sedikit, ada banyak aspek yang perlu difahami.
      - Kekosongan di tempat yang dipohon
      - Keperluan di tempat bertugas semasa

      Setiap tahun lebih 13000 ribu yang membuat permohonan pertukaran dengan pelbagai alasan. Berkaitan dengan isu dukalara ni benda dah lama, so Menteri Pelajaran sebelum ni baru nak buka mata dan kemudian disambung oleh Menteri Pelajaran yang baru.

      Hal-hal pertukaran penjawat awam ni pun bukan hanya berlaku pada pendidik, tapi guna kepada penjawat-penjawat awam lain jgk.

      banyak perubahan yang dah dibuat utk pertukaran guru ni, dari sistem online 2x setahun dan pendaftaran sekali setahun dan perpindahan sepanjang tahun... so yang pindah kalau sorang dua x lepas tu masih ada beribu lagi guru yng x lulus pertukaran.

      Padam
  2. .
    Kasut hitam tidak semstinya hati jugak hitam. Kalau hati sudah keras dan hitam, moneyfesto bodhong yang disebarkan tidak lagi dianggap satu kejahatan. Macamlah packatoon itu "doser free zone".

    BalasPadam
  3. Kami Melayani Pemesanan dan Pemasangan Mesin Fingerprint, Software Absensi, dan Aplikasi Mobile Monitoring, untuk Wilayah Kota/Kabupaten di Provinsi Lampung

    BalasPadam