Header Ads

ads header

Flash News

Bantahan DAP terhadap khat kurangkan undian Cina, kata penganalisis



PETALING JAYA: Seorang penganalisis politik memberi amaran kegagalan DAP menangani isu khat boleh mengakibatkan undian dalam kalangan masyarakat Cina berkurang pada pilihan raya umum akan datang.

Wong Chin Huat dari Institut Asia Tenggara Jeffrey Cheah berkata kelayakan DAP dalam kalangan masyarakat Cina menjadi “nyata sekali lemah” apabila masyarakat membandingkannya dengan MCA.

Beliau berkata kebanyakan kawasan DAP mungkin akan bercampur secara etnik selepas kelulusan akta pengundi 18 tahun dan pendaftaran automatik.

“Memandangkan paten pengundian pengundi baru tidak diketahui, jumlah pengundi Cina yang rendah mungkin mengakibatkan banyak kawasan yang dipegang DAP menjadi kerusi marginal,” katanya.

Bagaimanapun, keputusan sedemikian tidak mengubah parti Gerakan yang kini tidak begitu aktif secara automatik, atau MCA yang tidak dapat menentang khat kerana kerjasama Umno dan PAS.

Langkah kerajaan meneruskan pengenalan khat dalam sukatan Bahasa Melayu Tahun 4 untuk sekolah vernakular tidak diterima kumpulan pendidikan Cina dan Tamil serta mereka yang menyokong pendidikan vernakular.

Beberapa pemimpin DAP sebelum ini memberitahu FMT, mereka menerima kritikan dan pemimpin kanan DAP Lim Kit Siang baru-baru ini diejek di kawasan sendiri.

Wong berkata perasaan tidak puas terhadap khat, jika tidak diselesaikan, boleh menjadi lebih sukar bagi DAP menggerakkan pangkalannya, melemahkan pengaruhnya dalam Pakatan Harapan.


Pensyarah Universiti Malaysia Sabah Lee Kuok Tiung.

Penganalisis politik dari Universiti Malaysia Sabah Lee Kuok Tiung berkata beliau percaya isu khat itu akan menjejaskan sokongan DAP dalam kalangan pengundi Cina buat sementara waktu, dan pengundi mungkin melupakan isu itu apabila pilihan raya menjelang.

“Parti sentiasa menggambarkan dirinya sebagai mampu berbuat lebih baik daripada MCA, tetapi ternyata mereka tidak lebih baik,” kata Lee kepada FMT.

Beliau percaya DAP juga melepaskan peluang untuk memenangi sokongan pengundi Melayu, lebih-lebih lagi pemimpin DAP mengeluarkan kenyataan mengenai isu khat dalam bahasa Mandarin – ini boleh membawa kepada persepsi bahawa DAP mengatakan 1 perkara kepada 1 komuniti, dan perkara lain kepada komuniti lain.

“Tidak kira betapa sukarnya mereka cuba, DAP akan sentiasa dilihat sebagai parti politik Cina yang dikuasai.”


Azmi Hassan dari Universiti Teknologi Malaysia.

Bagaimanapun, Azmi Hassan dari Universiti Teknologi Malaysia tidak bersetuju dengan tanggapan bahawa kelayakan DAP terjejas.

“Pemimpin DAP melakukan yang terbaik untuk melindungi kepentingan orang Cina tetapi tangan mereka terikat kerana Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad memutuskan perkara itu. Yang penting ialah DAP menunjukkan mereka mempunyai seboleh-bolehnya melindungi kepentingan penyokong mereka dalam kontroversi khat ini.”

Azmi berkata, kelihatan sokongan Mahathir berhubung pelajaran khat timbul akibat pengurangan pengaruh Pakatan Harapan dalam kalangan pengundi Melayu, terutamanya sejak Umno dan PAS memulakan kerjasama politik.


“Jadi dengan penentangan DAP, dengan kata lain, mengenai isu khat, persepsi adalah PH melindungi kepentingan orang Melayu. Ini akan menjadi faktor positif kepada PH dalam kalangan pengundi Melayu.”



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan