Header Ads

ads header

Flash News

Patutnya isytihar darurat sejak hari pertama kata TMJ


Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim nampaknya tidak bersetuju dengan keputusan kerajaan untuk tidak mengisytiharkan darurat becana di Pasir Gudang susulan pencemaran kimia yang bermula minggu lalu.

Tunku Ismail berkata darurat sepatutnya diisytiharkan sejak hari pertama ia berlaku.

"Dua ribu orang terkesan tetapi tidak perlu isytihar darurat, wow.

"Sepatutnya sejak hari pertama sudah isytihar darurat dan pindahkan penduduk ke tempat lain buat sementara. Sampai dapat jaminan ia selamat," ciapnya di Twitter hari ini.



Semalam, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata tiada keperluan untuk mengisytiharkan darurat tetapi pada masa sama menasihatkan semua pihak untuk terus berhati-hati dan dalam keadaan bersedia memandangkan masalah itu belum berakhir.

Beliau berkata demikian selepas kunjungannya di beberapa kawasan terjejas di sana dan mendengar taklimat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Daerah.

Beberapa pihak telah menggesa agar pengisytiharan itu dibuat, termasuk oleh Anggota Parlimen Pasir Gudang yang membawa usul tergempar di Parlimen semalam.

Tunku Ismail bagaimanapun menerima keputusan kerajaan itu tetapi mencadangkan kawasan yang terjejas dikosongkan buat sementara.

“Tak isytihar tak apa. Tapi sekurang-kurangnya kosongkan kawasan sehingga semuanya stabil dan selamat,” katanya lagi.

Tunku Ismail dilaporkan melawat Stadium Tertutup Majlis Perbandaran Pasir Gudang (MMPG) yang dijadikan sebagai tempat rawatan awal bagi meninjau mangsa dan kelancaran operasi.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Alam Sekitar dan Pertanian negeri Johor, Dr Sahruddin Jamal, setakat malam tadi kira-kira 2,000 orang telah terjejas dengan pencemaran kimia akibat pembuangan sisa toksik di Sungai Kim Kim di Pasir Gudang.



MR :  Kerajaan lembap


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!







............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan