Header Ads

ads header

Flash News

Sepintas lalu 1USD = RM4


Hari ni tukaran asing bg 1USD sama dgn RM4. Apakah impak terhadap ekonomi negara secara sepintas lalu.

Nak huraikan secara details mungkin tak berkesempatan kerana saya berada di luar. Hanya duduk sebentar je selepas sembahyang asar tadi di R&R Lebuhraya MEX. Jadi dlm masa 20 minit ini, saya nukilkan utk tatapan semua.

Secara directnya, barang-barang yg kita import akn menjadi mahal. Terutamanya minyak mentah yg dibeli dari Timur Tengah. Kita perlu menggunakan bnyk Ringgit sebagai tukaran USD.

Jika kita maintain harga RM2.20 seliter bagi RON95, maka kita bukan saja menanggung dari segi tukaran wang asing bahkan terpaksa memberikan tambahan subsidi bahan api. Ini kerana kerajaan dikatakan akn menyerap kos bahan api pada paras sekarang dan tidak membenarkan ianya mengikut harga pasaran minyak mentah. Secara tak langsung kerajaan semakin kekurangan dana.

Barang-barang keperluan yg diimport semakin melambung dan tidak ketinggalan sektor automotif dan alat ganti yg diimport.

Walaupun penurunan nilai Ringgit berbanding USD akn menguntung sektor eksport. Tetapi ia cuma dirasai oleh pihak syarikat yg mengeksport.

Dari satu sudut yg lain, nilai saham-saham di Bursa Malaysia pada pandangan fund manager asing kelihatan murah. Tetapi ia tidak digambarkan dari segi kenaikan index dan volume. Malah pelabur asing semakin mengeluarkan modal mereka dari Malaysia.

Jika keadaan ini berterusan, ia akn terus menghakis keyakinan pelabur di Bursa atau Foreign Direct Investment (FDI).

Jika lbh parah lagi kemampuan Malaysia utk membayar segala hutang luar semakin sukar. Nasib baik hutang Malaysia dari luar hanyalah sekitar 2% saja. Sebanyak 98% hutang kita adalah dlm Ringgit dan kita meminjam dari dana awam dan bank-bank tempatan. Jadi fluctuation bg nilai Ringgit tidak bnyk memberi kesan.

Tetapi kita juga mungkin menerima tempias jika ulasan ekonomi dari Bloomberg misalnya menunjukkan suasanan yg tak membersnsangkan.

Yg kita takuti ialah penarafan dari agensi kredit antara bangsa spt Standard & Poor, Moody's dan Fitch. Kini penarafan terhadap kredit Malaysia nasih lagi A- dan A3.

Jika berlaku penurunan penarafan, ia akn mengakibatkan perubahan kadar faedah bank.
Inflasi akn mengekorinya pula. Paling teruk index pengangguran akn meningkat.

Hanya setakat ini sajalah dulu buat ketika ini.

Hisemudin Kasim




......
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
Whatsapp MR
Telegram MR
Facebook MR

# Boleh pilih (klik) nak komen guna facebook atau blogger

4 ulasan:

  1. Nanti akan kedengaran hujah2 klise yang defensif sifatnya: "Yang penting si Kleptokrat dah dapat di tumbangkan"

    Bila hujah ini digunakan, ia adalah benteng terakhir yang boleh digunapakai apabila terdesak untuk melawan serangan dan kritikan.

    Dan bila ini digunakan ia bermakna kadar penurunan nilai ringgit sudah tidak mampu di pertahan dengan hujah2 yang bernas.

    Tunggu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Puak2 pemakan dedak tu bknnya tau apa. Hutang negara pun depa kna kencing.. Nk beza utang negara dgn utang isi rumah pun depa x reti.. Haha..

      Padam
  2. hamba pernoh sembang dgn puok pakuton..dia kata hok penting najib dijatuhkn...hahaha
    sekarang ni doh jd masalah..kene tipu sokmo..alasan macam2..hahaha
    padang muke hok sokong pakuton..

    BalasPadam
  3. Ha ha padan muka...sekarang tukar nama parti Punah Harapan.PM bergerak kebelakang nasih nostalgia pandang ke timur dan kereta nasional cam syok sendiri namanya.

    BalasPadam