Header Ads

ads header

Flash News

Turki akan gantung hubungan diplomatik dengan UAE


ISTANBUL, 25 Zulhijjah 1441H, Sabtu
– Turki berkemungkinan akan menggantung hubungan diplomatik dengan Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan memanggil pulang duta dari Abu Dhabi, selepas perjanjian kontroversi dengan negara haram Israel.

Kementerian Luar Negeri berkata, sejarah tidak akan pernah memaafkan tingkah laku hipokrit UAE dalam menyetujui perjanjian seperti itu yang menceritakan susunan politik Timur Tengah.

Di bawah perjanjian AS – yang pertama antara Israel dan negara Teluk Arab – negara Yahudi itu bersetuju untuk menangguhkan rancangan aneksasi di Tebing Barat yang dijajah.

Para pemimpin Palestin mengecamnya sebagai tikaman di belakang untuk tujuan mereka.

“Langkah menentang Palestin bukanlah sesuatu yang dapat dihadam. Sekarang, sama ada Palestin menutup atau menarik balik kedutaannya. Perkara yang sama berlaku untuk kita.

“Saya memberitahu beliau (Menteri Luar Negeri) kita mungkin juga mengambil langkah untuk menghentikan hubungan diplomatik dengan kepemimpinan Abu Dhabi atau menarik kembali duta kita,” katanya,” kata Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan sambil memaklumkan telah memberi arahan kepada Menteri Luar.

Kementerian Luar Negeri sebelum ini berkata, rakyat Palestin bertindak betul menolak perjanjian berkenaan di mana UAE mengkhianati perjuangan mereka.

“Sejarah dan hati nurani rakyat di wilayah ini tidak akan lupa dan memaafkan tingkah laku hipokrit ini,” katanya.

Turki mempunyai hubungan diplomatik dan perdagangan dengan Israel, namun hubungan kedua-dua negara itu tegang selama bertahun-tahun.

Pada tahun 2010 komando rejim Israel membunuh 10 aktivis Turki yang berusaha melanggar sekatan di Semenanjung Gaza, yang diperintah oleh gerakan Islam Palestin Hamas.

#Sumber :   – Agensi 

 









............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


2 ulasan:

  1. Sedikit demi sedikit negara2 Islam ditawan dengan penyokong2 dajal. Kuatkan iman dan dercaya Allah melihat dan akan menyoal kita kita nanti.

    BalasPadam
  2. Memang betullah kenapa nabi kata Arab ni celaka. Dan memang betullah kenapa Allah kecam orang Arab dalam Al Quran.

    BalasPadam