Header Ads

ads header

Flash News

UEC diiktiraf?

1) Polemik terbaru, UEC diiktiraf. Nampaknya begitulah jika kita tengok pada pekeliling rasmi ini. Pendapat peribadi saya, jika lepasan UEC hendak diterima masuk ke program ijazah sarjana muda perguruan PERLU ada sijil SPM seperti yang tertera dalam pekeliling, ok lah.

2) Asalkan UEC tidak diiktiraf melebihi SPM. Cuma saya tidak bersetuju syarat lulus SPM yang sangat koman. Nak join program ijazah sarjana muda perguruan, Bahasa Melayu dan English kena lah letak syarat tinggi at least B+.

3) Manakala Sejarah takkan lah setakat lulus (gred E) sahaja? Mestilah sejarah pun at least kena B ke atas. Yang menjadi masalah protes terhadap UEC ni adalah "tidak melahirkan" lulusan yang mahir Bahasa Melayu dan Sejarah Malaysia.

4) Nak jadi guru, kena reti bahasa. Kena reti sejarah. Very low SPM requirement tu serupa tak ada SPM lah. Macam dah guna UEC saja. Tak ada beza sangat pun. Letak lah qualifikasi SPM tinggi sikit.

5) UEC ni benda dah lama diperjuangkan MCA. Bukan DAP saja. DAP dan MCA ni duk saling main lambung bola, saling smash. Kalau MCA ada kuasa, DAP smash. Kalau DAP ada kuasa, MCA smash. Yang penting nasib UEC terbela.

6) Orang duk marah kaitkan UEC dengan DAP tu sebab diorang bimbang UEC akan take over kualiti SPM. Seolah-olah nanti orang ada SPM pun masih tak layak mohon apa-apa program jika UEC menjadi syarat utama. Kena pula DAP menjadi punching bag.

7) Dulu MCA orang tak marah, sebab MCA pandai berselindung di sebalik UMNO dan BN. DAP kena bantai sebab 'gelojoh' sangat nak UEC diiktiraf tanpa membaca sentimen orang terhadap DAP.

Sekian

Dr Tanaka Mustafa

P/s: Tak perlu pun UEC untuk program yang diselia oleh kerajaan. Kalau sekolah vernakular nak pakai UEC, ikut suka la.


MR :  Sekarang ini bola berada disebelah Macai PH


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan