Header Ads

ads header

Flash News

Vandalisme Saudi di Yaman



Pasti kita pernah mendengar tentang Ratu Shebah atau juga dikenali dengan nama Ratu Balqis, bukan? Kisah lagenda agung tentang ketokohan seorang wanita yang bertemu dengan Nabi Sulaiman, serta kisah istananya yang dipindahkan oleh Nabi Sulaiman dari Saba’ ke Jerusalam kurang dari waktu kedipan mata. Tapi tahukah kita di mana Saba’ itu sebenarnya? Ia terletak di kawasan selatan semenanjung tanah Arab atau hari ini merupakan bahagian dari negara Yaman.

Yaman merupakan pusat pemerintahan Kerajaan Saba’ yang ditadbir oleh Ratu Balqis 3,000 tahun dahulu, dan sememangnya terdapat banyak sisa-sisa tinggalan sejarah yang sangat berharga bagi kajian arkeologi di sana, kerana itu Yaman adalah salah satu permata besar zaman purba dengan warisan kuil-kuil indah, projek-projek kejuruteraan pengurusan air yang canggih dan bandar-bandar tersusun berusia lebih ribuan tahun. Kekayaan budaya ini tidak terhad kepada kawasan purba: Tiga bandar di Yaman tersenarai dalam Warisan Dunia UNESCO untuk seni bina mereka yang menakjubkan.

Pernah dengar tentang teori Evolusi Homo sapiens? Teori evolusi biologi yang mengkaji tentang munculnya jenis manusia awal berevolusi sejak 400,000 tahun yang lalu, dan Yaman menjadi saksi kepada sejarah awal Homo sapiens itu. Laluan Bab al-Mandab di utara Yaman merupakan salah satu laluan luar Afrika yang dilewati oleh Homo sapiens untuk menjajah Eurasia.

Tapi malangnya hari ini, semua khazanah agung prasejarah yang telah banyak menyumbang kepada jejak ketamadunan manusia itu diancam kemusnahan. Sejak tahun 2015, ketika Arab Saudi bersama 9 negara Islam lain (malu untuk menyebut Islam di sini) iaitu Emirat Arab Bersatu, Qatar, Kuwait, Bahrain, Jordan, Mesir, Maghribi, Sudan serta Pakistan membentuk pasukan tentera gabungan dan menyerang Yaman, sebanyak 66 monument, tapak bersejarah dan arkeologi serta muzium yang menyimpan ribuan artifak penting purba telah rosak teruk atau dimusnahkan. Mohannad al-Sayani, pengarah Organisasi Umum Antikuiti dan Muzium Yaman dalam laporannya ketika pertemuan dengan jawatankuasa Harta Kebudayaan UNESCO pada bulan May 2018 mempersoalkan tujuan Arab Saudi menyasarkan serangan ke arah tapak-tapak tinggalan prasejarah di Yaman ini.

Bandar Lama Sanaa, salah satu daripada tiga tapak warisan UNESCO di Yaman berusia 3,000 tahun yang dipenuhi dengan rumah-rumah kuno, masjid, bangunan-bangunan bersejarah, kebanyakan seni binanya telah hancur berdebu, dan Masjid Qubat al-Mahdi antara yang terjejas teruk akibat dibombardir tentera gabungan.

Nasib sama juga menimpa Empangan Marib yang merupakan antara empangan terawal pernah dibina dalam sejarah manusia. Tempat ibadah kuno seperti kuil Awwam, kuil Nakrah serta tapak Sirwah yang berusia lebih 2000 tahun, telah rosak. Shibam, yang terkenal dengan bangunan tanah liat bertingkat-tingkat dan merupakan model unik kerajaan Hadramawt, dijoloki sebagai "Manhattan of the Desert", juga telah rosak.

Lamya Khalidi, seorang arkeologi di Pusat Kajian Saintifik Kebangsaan Perancis yang banyak terlibat dalam kajian arkeologi di Lubnan, Syria dan Yaman telah mengutuk Saudi kerana menjadikan Muzium Serantau Dhamar sebagai target serangan. Muzium ini mengumpulkan 12,500 artifak berharga dari 400 tapak prasejarah di sekitar Yaman bagi tujuan kajian ahli arkeologi serta untuk pameran awam. Ini merupakan kerugian besar bukan hanya untuk Yaman, tetapi bagi seluruh ketamadunan manusia.

Sebenarnya, UNESCO dan Jabatan Negara Amerika Syarikat telah memberi senarai tapak-tapak bersejarah yang dilarang untuk dijadikan target serangan, tetapi usaha itu umpama mencurah air di daun keladi, tidak pula mahu diendahkan dan diambil perhatian. Pemerintahan Amerika Syarikat yang menjadi pendokong kepada tentera gabungan dalam membekalkan khidmat inteligen dan logistik, tidak pula pernah peduli akan kebejatan vandalisme sekutunya itu di Yaman, kerana mereka lebih asyik berniaga senjata berbanding peduli akan nasib warisan sejarah itu.

Arab Saudi serta seluruh sekutunya bertanggungjawab bukan sahaja atas 25 juta rakyat Yaman yang kini menderita kelaparan, kemiskinan dan menjadi pelarian, tetapi juga atas serangan ke tapak-tapak sejarah warisan dunia yang penting.

Kalau kita rajin menggali sedikit, pasti kita temukan rekod hitam Saudi dalam menjaga warisan sejarah Islam yang ada di Mekkah dan Madinah. Lihat sahaja apa yang terjadi pada perkuburan Jannatul Baqi’, makam cucunda Rasulullah SAW, Sayyid Ali Uraidi serta rumah Baginda Nabi sendiri yang kini hilang tanda sama sekali, alasan mereka memusnahkannya adalah untuk mengelak khurafat. Lihatlah betapa songsang faham seperti ini yang telah mengorbankan warisan sejarah umat Islam, identiti Islam dihilangkan dari jejak generasi akan datang hanya untuk mengelak khurafat?

Ini adalah berita duka bagi seluruh dunia, Ya, seluruhnya tidak kira sunni, shia, ahmadiah, kristian, judaisma, atheis, puak kiri atau kanan, semuanya perlu mengutuk budaya vandalisme ini, hanya mereka yang berfikiran jumud atau lebih tepat sekepala dengan ISIS dan takfiri jihadi sahaja akan bergembira, sepertimana yang terjadi di Syria dan Iraq.

Farazdaq Fargas
https://www.facebook.com/farazdaq.fargas




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.


Tiada ulasan