Header Ads

ads header

Flash News

Menteri Saudi ke Pakistan untuk ‘kawal kerosakan’ pasca Sidang KL



PETALING JAYA: Arab Saudi menghantar menteri luar negerinya ke Pakistan, langkah yang digambarkan sebagai cubaan memujuk negara itu selepas Perdana Menteri Imran Khan dikritik hebat kerana menarik diri daripada Sidang Kemuncak Kuala Lumpur baru-baru ini yang dipulaukan Riyadh.

Akhbar Pakistan, The Express Tribune memetik sumber diplomatik berkata Putera Faisal bin Farhan Al Saud akan terbang ke Pakistan esok bagi “mengawal kerosakan”.

“Keputusan Pakistan menarik diri dari sidang kemuncak itu pada saat-saar akhir sudah mencemarkan nama baiknya di dalam dan luar negara,” kata akhbar itu.

Ia menambah Riyadh “tidak mahu hilang sokongan rakyat di Pakistan”.

Persidangan Sidang Kemuncak KL berlatarkan kempen Riyadh dalam kalangan sekutunya, menyebabkan kebanyakan negara Teluk tidak menghadirinya dan hanya menyaksikan kehadiran perwakilan taraf rendah dari negara-negara bukan Arab penerima sumbangan Saudi.

FMT memetik sumber diplomatik berkata, Saudi tidak berpuas hati selepas Dr Mahathir Mohamad enggan akur pada tekanan mendesak sidang itu dibatalkan, yang pada awalnya merupakan usaha bersama Malaysia, Pakistan dan Turki.

Imran membatalkan penyertaannya pada saat-saat akhir, dipercayai akibat tekanan ke atas negara Asia Selatan itu yang pernah menerima sumbangan bernilai berbilion dolar daripada Saudi kerana ia amat memerlukan wang sejak Khan menjadi perdana menteri tahun lepas.

Tiga ketua negara yang hadir merupakan antara musuh ketat Saudi: Recep Tayyip Erdogan dari Turki, Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani dari Qatar, dan Presiden Iran, Hassan Rouhani.



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt




............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

1 ulasan:

  1. Bosan b0la terus? Coba mainin game modern dari 1onQQ*c0m
    DItunggu pendaftarannya ya ^^

    BalasPadam