Header Ads

ads header

Flash News

BMF: Bina kefahaman bukan sentimen


HARI ini semakin semarak kempen BMF Buy Muslim First yang sangat menggalakkan. Saya mengajak kepada semua sahabat-sahabat untuk memahami beberapa konteks agar usaha ini terarah kepada kefahaman dan bukannya sentimen semata-mata.

Memahami erti asobiyyah yang terlarang

Perkara pertama yang perlu difahami ialah maksud sebenar asobiyyah yang dilarang di dalam Islam sepertimana Hadis Nabi S.A.W;

أن تعين قومك على الظلم

"Asobiyyah bermaksud kamu membantu kaum kamu atas dasar kezaliman."

Sekiranya kita membantu perniagaan muslim, ia bukanlah asobiyyah atau perkauman, kerana ia bukanlah bentuk kezaliman, bahkan ia digalakkan di dalam Islam.

Akan tetapi kezaliman yang sebenar ialah dasar kapitalis dan konsep monopoli yang menjerut leher peniaga-peniaga kecil, apatah lagi penindasan terhadap perniagaan orang Islam.

Membantu memperkasakan geng kapitalis dan monopoli dalam keadaan bukan dharurat (ada pilihan) adalah sesuatu yang haram kerana ada hadis Nabi S.A.W yang mengharamkannya.

Justeru, istilah asobiyyah ini tidak wajar dilabelkan kepada mereka yang berprinsip atas jamaah kesatuan Islam, dan tidak wajar juga dilabelkan kepada mereka yang memperjuangkan Islam untuk membangunkan anak bangsanya.

Memahami konsep mengutamakan orang beriman

Perkara kedua yang perlu difahami ialah aspek keutamaan (الأولاويات) dalam bermuamalat. Mengutamakan orang Islam berbanding orang kafir telah digazetkan oleh Allah S.W.T secara umum di dalam al-Quran.

Antaranya kisah asbabun nuzul Surah Abasa, yang meletakkan keutamaan layanan kepada orang Islam berbanding pembesar Quraisy Makkah. Antara yang lain dalam bab kepimpinan dan juga dalam bab penjagaan rahsia yang lebih kuat penegasannya.

Allah S.W.T berfirman:

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."

(at-Taubah 71)

Ibnu Kathir menafsirkan ayat "kerjasama sesama orang beriman" di dalam ayat ini dengan mengaitkan hadis Nabi S.A.W:

المؤمن للمؤمن كالبنيان يشد بعضه بعضا وشبك بين أصابعه

"Hubungan sesama orang beriman itu umpama binaan, saling menguatkan antara satu sama lain. Sabda Baginda S.A.W sambil merapikan jari-jemarinya."

Memahami keutamaan bersatu berbanding berselisih

Perkara ketiga yang perlu difahami ialah keperluan dan kewajipan ummat Islam bersatu. Bukan bersatu atas dasar nasionalism yang dipesongkan oleh Barat, bukan juga bersatu atas dasar sekularism yang dihidangkan oleh musuh.

Akan tetapi kesatuan yang dimaksudkan ialah kesatuan di atas dasar Aqidah dan Islam serta keutamaannya. Kesampingkan perkara-perkara cabang yang sentiasa membawa kepada perselisihan.

Perkara ini diingatkan oleh Dr Yusof al Qaradhawi dalam kitab Fiqh Aulawiyyat (keutamaan) bahawa lebih utama kesatuan الاءتلاف berbanding perselisihan الاختلاف. Apatah lagi zaman hari ini sangat memerlukan kesatuan Islam.

Bahkan di dalam perasmian Muktamar Antarabangsa Ke 10, Nadwah Antarabangsa Pemuda Islam di Kaherah pada 10 November 2006, antara yang disebutkan:

علينا أن نخرج الشباب من الحيرة إلى حيِّز النور، ولا ينبغي أن نشغلهم بالمسائل الجزئية والأحكام التفصيلية

"Kita sepatutnya mengeluarkan para Pemuda daripada kehairanan kepada ruang cahaya. Tidak sepatutnya kita menyibukkan mereka dengan permasalahan cabang dan hukum hakam yang terlalu rumit".

Memahami konsep kapitalism dan kronism

Asas sistem kapitalism ialah mengkayakan orang kaya, manakala orang miskin akan terus miskin. Mereka yang kaya mampu mengeluarkan modal untuk yang besar untuk mengaut keuntungan yang besar. Manakala orang miskin yang tiada modal, hanya mampu berniaga kecil-kecilan.

Dasar kapitalism ini hakikatnya sudah berakar umbi di Malaysia, sama ada zaman pemerintahan BN terdahulu atau zaman PH hari ini. Termasuk juga konsep monopoli yang sangat sinonim dengan amalan kronism yang sejak dahulu lagi diamalkan.

Kapitalism berkaitan dengan hakikat "membolot". Contoh yang berkaitan ialah kekayaan negara dibolot oleh kroni-kroni tertentu, lesen import eksport diberikan kepada kroni-kroni tertentu dan sebagainya.

Justeru, orang orang yang digelar kroni kepada pembesar negara pastinya dimandikan dengan kekayaan sekelip mata. Lalu mereka berniaga dengan rakyat marhaen yang lain untuk meluaskan lagi empayar kekayaan masing-masing.

Kesimpulan


1) Jadikan semangat BMF ini sebagai satu kefahaman, bukan hanya semata-mata sentimen. Sentimen itu tak lama, adakala berapi-api, adakalanya sejuk membeku. Andai ia satu kefahaman, ia pasti maintain berterusan.

2) Jangan hanya mengejar perpaduan untuk merebut label kroni atau kepentingan poket sendiri apabila sudah menang nanti. Akan tetapi luruskanlah perpaduan itu atas dasar Islam yang menentang kapitalism.

- MUHAMMAD MUJAHID IR MOHAMMAD FADZIL - HARAKAHDAILY 17/9/2019




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan