Header Ads

ads header

Flash News

12 menteri tandatangan ‘Aku Janji’ batal Lynas, kata Wee


PETALING JAYA: Wee Ka Siong berkongsi gambar pemimpin Pakatan Harapan menandatangani apa yang dikatakan “Aku Janji” membatalkan Lynas, disebalik bantahan kumpulan wakil rakyat Pakatan Harapan dan persatuan alam sekitar terhadap pelanjutan lesen operasi loji nadir bumi di Gebeng, Pahang.

Dari PKR, presiden MCA itu memuatkan gambar Timbalan Presiden Azmin Ali, Setiausaha Agung Saifuddin Nasution, dan Ketua Wanita Zuraida Kamaruddin.

Dari Amanah pula, gambar Presiden Mohamad Sabu, Timbalan Presiden Salahuddin Ayub, dan Naib Presiden Mujahid Yusof Rawa, serta Khalid Samad dan Dzulkefly Ahmad.

Dari DAP, gambar Timbalan Pengerusi Gobind Singh Deo, Naib Pengerusi M Kulasegaran, Timbalan Setiausaha Agung Teresa Kok, dan Setiausaha Organisasi Nasional, Loke Siew Fook.

“Mereka sekarang ini sudah bergelar menteri,” katanya di Facebook.

“Dulu #SaveMalaysiaStopLynas. Sekarang #SaveMalaysiaKeepLynas,” tambahnya.

Semalam, Agensi Perlesenan Tenaga Atom di bawah Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim mengumumkan lesen operasi Lynasdilanjutkan 6 bulan bersama 3 syarat, lebih pendek daripada kebiasaan 3 tahun.

Syarat pertama ialah membina kemudahan “Cracking and Leaching” di luar negara dalam masa 4 tahun daripada tarikh lesen diperbaharui dan ia tidak boleh menghasilkan sisa radioaktif melebihi 1 becquerel per gram di Gebeng selepas itu.

Syarat kedua ialah mengenal pasti tapak pembinaan PDF dengan kebenaran bertulis daripada kerajaan negeri, serta mengemukakan kebenaran rasmi bertulis daripada pihak berkuasa negara lain untuk membawa keluar sisa WLP ke negara terbabit.

Syarat ketiga ialah menamatkan semua aktiviti penyelidikan dan pembangunan berkaitan penggunaan semula sisa WLP sebagai “Condisoil” dalam bidang pertanian serta 0.5% hasil jualan kasar tahunan untuk R&D diserahkan kepada Putrajaya sebagai cagaran tambahan sehingga kemudahan “Cracking and Leaching” di luar negara mula beroperasi.



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Peminat Kopi? Dapatkan Kopi Ginseng Tongkat Ali Disini >>KLIK SINI<< Sedap Pekat Melekat KAW KAW. PENGHANTARAN PERCUMA.
 Sakit BerTAHUN-TAHUN, Akhirnya SEMBUH apabila dia terjumpa SESUATU yang ...... >>KLIK SINI<< untuk info lanjut.
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

1 ulasan:

  1. dah la bukan nak stop ja operasi kilang tu..

    sekarang ni dh lebih kepada operasi PAU duit company tu dgn syarat2 yg diberikan.

    menangguk di air keruh geng ni..
    semua Nampak duit ja.

    apa lagi kerosakkan yg bangsa makjuj ni nak bawa..?

    BalasPadam