Header Ads

ads header

Flash News

Semua ahli Parlimen pembangkang letak jawatan PAC


KUALA LUMPUR: Semua ahli Parlimen pembangkang yang menganggotai Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) meletakkan keanggotaan berkuatkuasa serta-merta hari ini, atas alasan kerajaan enggan segera melantik pengerusi baru dalam kalangan wakil rakyat pembangkang.

Mereka adalah Ahli Parlimen Parit Sulong, Noraini Ahmad; Ahli Parlimen Jasin, Ahmad Hamzah dan Ahli Parlimen Kota Bharu, Takiyuddin Hassan.

Ketua Pembangkang, Ismail Sabri Yaakob mengumumkan perkara itu pada satu sidang media di lobi Parlimen hari ini, bersama Noraini, Ahmad dan Takiyuddin.

Perkembangan ini menyusuli kenyataan Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Nga Kor Ming hari ini yang berkata pengerusi baru hanya akan dilantik selepas kes-kes yang dikendalikan pengerusi sekarang, Ronald Kiandee, selesai.

Namun tempoh kes-kes itu perlu diselesaikan belum atau tidak ditetapkan.

“Kalau diteruskan, pengerusi daripada Pakatan Harapan, timbalan pengerusi juga PH. Ahli Parlimen PH nampaknya lebih ramai dalam PAC,” kata Ismail kepada pemberita hari ini.

Beliau berkata keadaan itu menyebabkan PH berkuasa sepenuhnya dalam PAC, sedangkan ia perlukan semak dan imbang yang berkesan dalam kes-kes yang dikendalikannya.

“Kita tidak akan berada dalam PAC sehingga kerajaan berikan jawatan pengerusi kepada pembangkang,” kata Ismail.

Beliau berkata pembangkang mencadangkan Noraini sebagai pengerusi baru pada 1 Mac lalu namun kerajaan sebaliknya mengekalkan Ronald.

Mereka meletakkan jawatan kerana kerajaan enggan segera melantik pengerusi baru dalam kalangan wakil rakyat pembangkang.

MR :  Tindakan yang bijak


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan