Header Ads

ads header

Flash News

Remaja 14 tahun Malaysia lari 1.5 km selamatkan diri


KUALA LUMPUR: Seorang remaja Malaysia terpaksa memanjat tembok masjid dan berlari sejauh hampir 1.5 kilometer untuk menyelamatkan diri dalam serangan pengganas di Christchurch, New Zealand, hari ini.

Idris Khairudin, 14, pergi ke Masjid Al Noor untuk menunaikan solat Jumaat dan tidak seperti selalu, remaja itu sering bersolat di bahagian dalam masjid tetapi hari ini memilih solat di ruang belakang.

Dalam tempoh menunggu untuk berjemaah sebelum solat Jumaat, tiba-tiba dia terdengar bunyi tembakan dan cermin pecah serta jeritan menyuruh jemaah lari.

“Tanpa berfikir panjang, Idris pantas meluru keluar, memanjat tembok masjid, berselindung seketika sebelum berlari menyelamatkan diri,” kata kakaknya, Nur Balqis Khairudin, 20, yang menceritakan pengalaman adiknya itu.

Nur Balqis, penuntut Hagley College di Christchurch, berkata demikian kepada Bernama ketika dihubungi.

“Idris hubungi saya sambil berlari tetapi dia tidak tahu ke mana arah hendak dituju. Lalu saya suruh dia lari ke Hagley College.

“Memang panik dan risau sangat fikirkan dia. Ketika itu saya dan seorang lagi adik Nur Zahirah berada di rumah dan tak ada pengangkutan. Saya terpaksa meminta bantuan orang awam membawa kami ke kolej untuk mengambil Idris. Lepas tu kami membawa Idris pulang dan hubungi mama,” katanya.

Nur Balqis berkata, beliau dan dua adiknya kini berada dalam keadaan selamat, terkawal dan berada di rumah mereka yang terletak kira-kira tiga kilometer dari tempat kejadian.

Idris adalah seorang pelajar di Hilmorton High School di Christchurch manakala Nur Zahiran belajar di kolej yang sama dengan kakaknya.

Sementara itu, ibu mereka, Zarita Abdul Razak, 49 yang berada di Nibong Tebal, Pulau Pinang, bersyukur sebaik dihubungi tiga anaknya menerusi panggilan video.

Zarita berkata, beliau berasa tidak sedap hati sebaik mendapat mesej menerusi aplikasi WhatsApp daripada Nur Balqis bertulis ‘Ma, can I call you’ (Boleh saya hubungi anda).

Zarita yang juga seorang suri rumah, menarik nafas lega dan bersyukur sebaik saja selesai mendapat panggilan itu dan bertambah tenang apabila mengetahui ketiga-tiga anaknya itu dalam keadaan selamat di rumah mereka.

“Tuhan saja yang tahu perasaan saya ketika itu, tiga anak saya ada di sana sedangkan kita di sini. Lemah lutut rasanya. Syukur mereka selamat namun kami tetap bimbang dan bersedih apabila mengetahui ada rakyat Malaysia yang tercedera,” katanya.

Zarita berkata suaminya, Dr Khairudin Mohamed, 52, pensyarah di Pusat Pengajian Kejuruteraan Mekanik di Universiti Sains Malaysia Nibong Tebal, baru saja pulang ke Malaysia hujung bulan lalu sebaik selesai urusan kerja serta menguruskan pengajian anak-anak mereka.

Sekurang-kurang 49 orang terbunuh dan berpuluh lagi cedera dalam serangan keganasan di dua masjid di bandaraya Christchurch.

– BERNAMA


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!







............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan