Header Ads

ads header

Flash News

Wakil rakyat tanya kenapa petani tak masuk Belanjawan 2019


KUALA LUMPUR: Seorang Ahli Parlimen Barisan Nasional hari ini membidas kerajaan kerana gagal melindungi kebajikan para nelayan, penoreh getah, pekebun kecil dan petani dalam Belanjawan 2019.

Mohd Salim Mohd Sharif (BN-Jempol) memberitahu Dewan Rakyat bahawa belanjawan itu mengabaikan dan mendiskriminasikan rakyat di luar bandar.

“Menteri kewangan tak sebut pesawah padi, penoreh getah dan nelayan dalam belanjawan.

“Mereka di luar bandar bergelut mencukupkan perbelanjaan. Pahit getir mereka tidak dipedulikan kerajaan Pakatan Harapan.

“Adakah kerajaan PH merasakan orang-orang ini tidak penting?

“Jika orang-orang ini penting, jadi penderitaan dan kebajikan mereka mesti diberi perhatian,” katanya semasa membahaskan belanjawan.

Salim berkata pentadbiran Barisan Nasional sentiasa memberi tumpuan kepada kebajikan para petani, nelayan dan penoreh getah. Mereka diberi peruntukan terbesar sebanyak RM6.5 bilion dalam Belanjawan 2018, tambahnya.

Beliau berkata RM2.3 bilion diperuntukkan untuk insentif seperti baja untuk pesawah padi, pekebun kecil, penoreh getah dan nelayan.

“Juga ada bantuan musim tengkujuh untuk 440,000 petani dan penoreh getah berjumlah RM261 juta. Sebanyak RM150 juta diperuntukkan untuk membantu 200 petani menunggu hasil dituai.

“Kami memberikan elaun sara hidup kepada nelayan, berjumlah RM12 juta, untuk membantu 5,200 nelayan.

“Juga terdapat elaun bulanan antara RM1,000 dan RM1,500 untuk 31,000 peneroka yang terlibat dalam skim penanaman semula.”

Salim menggesa kerajaan pertimbang semula pengagihan insentif kepada kelompok itu.

“Ahli Parlimen Langkawi (Tun Dr Mahathir Mohamad) pernah berkata kerajaan akan menghentikan pembayaran insentif kepada pekerja kelapa sawit, penoreh getah dan nelayan. Ini ketika keadaan kewangan mereka dalam keadaan kritikal dan mereka perlukan bantuan kerajaan.

“Kepada siapa lagi mereka merayu bantuan kalau bukan kerajaan?”

Salim berkata harga minyak sawit jatuh daripada RM530 satu tan pada Januari kepada RM380 bulan lepas.

“Penurunan harga sejak Mei memberi kesan kepada pendapatan pekerja seluruh negara,” katanya.

Salim berkata kebiasananya setiap peneroka akan diberi 4ha tanah yang mampu menghasilkan 8 tan minyak sawit sebulan jika tiada masalah.

“Purata pendapatan mereka adalah RM1,000 sebulan.

“Penoreh getah dapat RM900 sebulan selepas harga getah jatuh mendadak kepada RM1.80 sekilo.

“Bagaimanapun, tidak ada pengumuman dalam belanjawan yang memberi kelegaan kepada mereka.

“Adakah ini yang mer maksudkan dengan belanjawan berkorban? Ditanggung oleh orang luar bandar?

“Kami juga terdengar mereka yang perlu meminjam daripada lintah darat untuk mencukupkan perbelanjaan. PH jangan prejudis dan hukum mereka seperti ini.”

Salim mencadangkan PH memberikan bantuan kewangan sekali beri kepada penoreh getah dan mereka yang bekerja di ladang-ladang kelapa sawit.

Beliau mahu kerajaan mengadakan mekanisme baru untuk menetapkan harga dasar satu tan minyak sawit pada RM500 dan sekilo getah pada RM4 untuk membantu pekebun kecil menghadapi keadaan tidak menentu sekarang.

MR :  Biasalah kalau 'copy and paste', kadang kala tertinggal


Iklan Teks (hanya RM20 sebulan):
 Sistem Mudah Untuk Anda Menjana Pendapatan Online Secara Sambilan
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 BERMINAT MENCARI pendapatan tambahan dan ingin menggunakan simkad terbaru?Boleh layari onlinekerjaya.com/9867 untuk maklumat lanjut

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan