Header Ads

ads header

Flash News

Mujahid kata Mahathir dakwa Anwar dengan tuduhan palsu


Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa menyatakan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak pernah didakwa atas kesalahannya mencabar pemerintah sebaliknya didakwa secara tuduhan palsu untuk mengaibkan diri dan keluarganya.

Katanya, Anwar menghabiskan lebih banyak masa di sebalik tembok besi dalam perjuangan reformasi di negara ini berbanding di medan.

Menurutnya, generasi reformasi hari ini adalah hasil perjuangan Anwar dan kini sebahagian daripada mereka menduduki jawatan penting dalam pentadbiran negara.

“Anwar tidak pernah mengenal erti menyerah. Beliau mempertahankan dirinya tidak bersalah sepanjang pemenjaraannya dan alhamdulillah pada tahun 2018 Yang di- Pertuan Agong berkenan memberikan kuasa pengampunan ke atas Anwar yang telah membersihkan namanya dan keluarganya sejak dihina dan diaibkan pada tahun 1998 lagi iaitu selama 20 tahun.

“Parti pembangkang semua meraih dokongan reformasi yang dilaung dan diusung oleh Anwar sehingga menjadi titik perpaduan di kalangan pembangkang. Suara Anwar yang menghidupkan semula roh Malaysia terdiri dari pelbagai bangsa, kaum dan agama seolah satu kata sihir yang memukau segenap lapisan masyarakat. Justeru beliau telah menyatukan rakyat Malaysia,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini, lapor Sinar Online.

Beliau berkata, Anwar merupakan individu yang setia kepada rakan politiknya walaupun dahulu Pas mempunyai pandangan keras terhadap beberapa sikapnya.

“Namun beliau mengambil kaedah bertemu dan menjelaskan bagi memelihara kesatuan pembangkang. Pas telah memilih jalannya walaupun Anwar berusaha memulihkan kekeruhan yang berlaku.

“Ketika Amanah diasaskan pada tahun 2015, beliau memahami realiti bahawa pembangkang harus terus kehadapan dan peranan Amanah menyatukan pembangkang setelah Pakatan Rakyat berkubur tidak dapat dinafikan. Kelahiran Bersatu pada 2017 turut dialukan sebagai kekuatan baru menggamit sokongan Umno tegar. Anwar meletakkan semua perkembangan ini dalam kerangka pemikiran politik baharu yang diperjuangkan, sebab itu beliau sentiasa fokus apa yang diinginkan,” katanya.

Mujahid yang juga Naib Presiden Amanah berkata, tindakan besar anwar dalam kancah politik adalah menerima Pengerusi Bersatu Tun Dr Mahathir Mohamad dalam perjuangan reformasi walaupun sebelum ini mereka adalah musuh ketat.

“Anwar ada visi besar dan jiwanya membuka ruang yang luas untuk semua walaupun musuhnya sendiri. Beliau adalah figura yang menentukan kelangsungan parti PKR kerana beberapa kelompok dalam partinya menyatakan mereka adalah kem Anwar tetapi disebabkan kekuatan kepemimpinannya, belia berhati-hati menyatakan sikap kepada kem yang bersaing sengit.

“Tidak syak lagi Anwar adalah faktor penyatuan dalam suasana PKR sebagai parti terbesar menguasai kerusi PH,” katanya.

Mengulas lanjut beliau berkata, bakal perdana menteri itu juga merupakan individu berani menyuarakan sikap Islam dalam kerangka demokrasi hari ini, malah beliau mahu dikenali sebagai muslim demokrat yang berpegang kepada kerangka negara berpaksikan rule of law dan interpretasi Islam yang kontekstual tanpa meninggalkan asas tekstual.

“Gabungan tekstual dan kontekstual inilah asas pandangan beliau pada isu yang menyinggung Islam kontemporari. Sedari dahulu tohmahan Islam liberal ke atasnya lebih kepada ketidak fahaman kelompok tekstual yang mahukan penafsiran Islam literal bukan kerana Anwar adalah seorang beragama Islam yang mencairkan prinsip agamanya.

Tambahnya, Amanah menyatakan sokongan padu dan akan membantu semaksimum mungkin bagi memenangkan Anwar di Port Dickson.

“Suara yang mempertikaikan keputusan beliau untuk bertanding di Port Dickson dan mengapa bukan di tempat Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail di Parlimen Pandan tidak melihat susur galur perjalanan politik Anwar.

“Tanggapan kononnya beliau akan mewarnai politik anak-beranak terlalu awal untuk diberi ulasan kerana berbanding dengan perjalanan politik Anwar, isu anak beranak terlalu kerdil untuk diberi perhatian. Hanya mereka yang kurang arif perjalanan politiknya akan membesarkan isu politik anak beranak ini,” katanya.


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :

7 ulasan:


  1. Dah berzaman orang duk cakap, sekarang baru hang percaya.

    Akai mana??

    BalasPadam
  2. Kalau betul ikut demokrasi, dengan 11 kerusi yang ada lebih2 pun dapat duduk di kerusi pak bawang saja dan itupun satu kerusi dan bukan 4 kerusi dalam kabinet dapur. Tu yang galask buat persediaan awal? Ia itu sebelum tokoh demokrasi kembali ke Putrajaya.

    BalasPadam
  3. Jangan terlalu membodek sangat ya. Tun Mahathir masih lagi PM Malaysia. Jangankan nanti yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran. Politik gila dan politik katak segalanya berkemungkinan Mujahid ya.

    BalasPadam
  4. Isu anak beranak terlalu kerdil.... ha ha ha..... salah tanggapan kamu.

    BalasPadam
  5. Lepas ni kena pancung le kau mujahid. kalau kena pancung bagus jugak. Macam mana mamat ni boleh jadi menteri agama aku pun tak tau le. Aku nak lantik dia jadi tok siak surau aku pun tak lalu.

    BalasPadam
  6. Mudahnya nak jelkan seseorang. Lebih2 lagi bila dah dok di Putrajaya. Lebih mudah nak lepaskan seseorang kalau ianya ada kaitan dengan pembesar baru. Kepincangan ini lah yang harus di jadikan isu oleh muslim yang tidak hipokrit.

    BalasPadam