Header Ads

ads header

Flash News

Pengiraan undi di Kimanis sudah bermula


Pengundian untuk pilihan raya kecil (PRK) Kimanis telah ditutup dan proses kiraan undi bermula.

PRK ini adalah antara calon BN Mohamad Alamin dan calon Warisan Karim Bujang.

BN disokong oleh PAS dan parti pembangkang tempatan manakala Warisan disokong oleh Pakatan Harapan.Kempen PRK ini bermula pada 4 Jan lalu dan berlangsung selama dua minggu.

PRK ini diadakan selepas Mahkamah Pilihan Raya membatalkan kemenangan Anifah Aman di Kimanis pada pilihan raya umum 2018 selepas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) gagal mematuhi prosedur pilihan raya yang sepatutnya.

Dalam pilihan raya umum lepas, Anifah yang mewakili BN menang tipis dengan 156 undi majoriti.

Anifah meraih 11,942 undi, sementara Karim yang turut bertanding ketika itu, meraih 11,786 undi. Calon ketiga pada saingan itu, Jaafar Ismail dari Parti Harapan Rakyat Sabah mendapat 1,300 undi.

Anifah tidak bertanding pada PRK ini tetapi menyokong BN walaupun keluar telah meninggalkan Umno.

Seramai 29,664 pengundi yang layak dalam pilihan raya kecil ini.

Beberapa fakta mengenai pilihan raya kecil Kimanis:

Ini adalah pilihan raya kecil ke-10 sejak pilihan raya umum 2018, dan yang kedua untuk Sabah. Pilihan raya kecil pertama di Sabah ialah PRK Sandakan yang dimenangi DAP pada 11 Mei tahun lepas.

Sehingga kini, Pakatan Harapan telah memenangi lima PRK (Sungai Kandis, Seri Setia, Balakong, Port Dickson, Sandakan) manakala BN memenangi empat PRK (Cameron Highlands, Semenyih, Rantau, Tanjung Piai). Warisan yang merupakan sekutu Pakatan Harapan, mewakili gabungan pemerintah dalam PRK Kimanis.

PRK Kimanis akan menjadi pengukur paling jelas dari masyarakat Bumiputera Sabah. PRK di Sandakan sebelum ini adalah kawasan majoriti Cina.

Populasi majoriti di Parlimen Kimanis terdiri daripada bumiputera Islam sekitar 61.93 peratus. Mereka kebanyakannya terdiri daripada masyarakat Brunei, Bisaya dan Bajau.

Kumpulan kedua terbesar adalah bumiputera bukan Islam sekitar 31.92 peratus, yang kebanyakannya adalah Kadazan-Dusun dan Murut. Cina terdiri hanya 3.66 peratus manakala lain-lain etnik adalah 2.49 peratus.



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt




............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan