Header II

Header ADS

PrkTgPiai : PAS Janji Sokong Wee Jeck Seng


PAS berjanji menyokong calon Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Dr Wee Jeck Seng dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Tanjung Piai, ujar Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Ahli Parlimen Marang itu menjelaskan mengapa PAS boleh menyatakan sokongan kepada MCA bagi mewakili BN di PRK Tanjung Piai.

“Soalnya mengapa PAS satu parti yang bersifat agama boleh menyokong calon MCA yang dianggap bukan Islam… perlu difahami Islam yang kita faham, diajar bukan sahaja satu agama tetapi Islam juga adalah cara hidup, di antaranya mengajar kita hidup bermasyarakat.

“Dalam hidup bermasyarakat keperluan tempat makan minum, pakaian tempat tinggal tiada beza antara agama, dan ada perkara berbeza dalam agama antara halal dan haram.

“Dalam perkara yang tiada beza itu kita mesti bekerjasama, tolong menolong antara satu sama lain. Perkara yang berbeza kita saling menghormati antara satu sama lain, memerlukan kontrak sosial antara kaum,” katanya ketika berucap di ceramah perdana, di bilik gerakan BN Kukup, di sini malam tadi.

Hadir sama Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi juga selaku Pengerusi BN, Presiden MCA Datuk Seri Dr Wee Ka Siong, Timbalan Presiden MIC Datuk Seri M Saravanan, Pengerusi BN Johor Datuk Ir Hasni Mohamad selaku pengarah PRK dan calon BN Datuk Seri Dr Wee Jeck Seng.

Ulasnya lagi, ketika negara mencapai kemerdekaan hanya parti-parti UMNO, MCA, MIC dan PAS yang terlibat dalam kontrak sosial.

“Pilihan raya tahun 1955, yang jadi ahli Parlimen UMNO, MCA, MIC dan PAS, parti lain belum ada di dunia lagi, maka dimeteraikan Perlembagaan Persekutuan. Islam agama persekutuan, agama lain, budaya masing-masing diberikan hak.

“Berlakunya kacau selepas itu kerana adanya parti-parti tak puas hati termasuk yang berani mengubah kontrak sosial yang telah termeterai itu. Ini yang mencabar kita hari ini, ada yang mewar-warkan Muafakat Nasional yang dibawa oleh UMNO PAS akan menyebabkan huru-hara.


“UMNO yang memerintah 60 tahun lebih, PAS juga pernah memerintah negeri Kelantan, Terengganu, Kedah menyertai BN tahun 1974 bersama MCA dan MIC dapat memerintah dengan aman dan damai. Tuduhan-tuduhan ini mesti ditolak,” tegasnya.

Abdul Hadi juga berkata walaupun PAS dan MCA berbeza pendapat tetapi bersepakat dalam perkara yang melibatkan kepentingan bersama.

“Maka untuk memelihara Malaysia yang kita berada dalam satu bahtera ini, jangan izin orang tebuk bahtera kita. Ajarkan di PRK Tanjung Piai ini.

“Calon MCA ini mewakili kita semua. Bukan mewakili satu kaum sahaja. Kita menyedari bahawa Pakatan Harapan yang banyak parti itu tidurnya satu bantal, mimpinya lain-lain, tidak ada persefahaman bagaimana hendak memerintah negara. Dengan tanda-tanda yang ada ini marilah kita membuat perubahan,” katanya lagi.

Oleh itu tambahnya, rakyat khususnya pengundi di Tanjung Piai perlu memahami bahawa PRK ini besar maknanya untuk memberi isyarat bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-15.

“Sekarang kita punyai barisan pembangkang yang majoriti besar orang-orang Melayu sahaja. Kita memerlukan kerusi-kerusi bukan Islam yang tidak ekstrem, kita tolak parti yang ekstrem.

“PAS berbeza pendapat dengan MCA, kita bukan dalam satu gabungan tetapi DAP boleh hentam kita dalam satu pakatan (dahulu). Semasa dalam Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat dengan Dap, dia hentam kita macam parti luar. Ini ekstrem yang ditunjukkan.

“PAS perintah Kelantan sampai hari ini, ada huru-hara? Di Terengganu, Kedah ada huru-hara? Dia kata kita Taliban dan macam-macam…,” ujarnya.

Beliau juga sempat memberikan serangkap pantun kepada khalayak:

Dari Pagoh pergi Seremban,
Terus belajar ke Pulau Manis;
Kamu tuduh kami Taliban,
Di belakang kamu ada komunis.


“Semua parti yang ada di sini, parti yang tidak menyokong komunis,” tegasnya lagi. – UMNO ONLINE





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

7 ulasan:

  1. Cakap sj. banyak pemimipin2 Islam/Melayu DAYUS dr. PAS/UMNO ni!! Buatlah REPOT POLIS dan SAMAN ke atas FITNAH2 dan PENIPUAN2 terbaru oleh si PEROMPAK/PERASUAH guan eng BANGKAI BABI DAP homo jijik ZIonis ISrael dan geng bangkai BABI depa ni, temsk. TAK habis2 MENIPU Undg2 Pelembagaan yg.- kononnya kita bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu adalah ‘pendatang‘ di TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA bezaman kita ni!! Lihat di –

    1. https://www.malaysia-today.net/2019/10/28/lim-guan-eng-sudah-melampau-dan-perlu-ditangkap/

    Lim Guan Eng sudah melampau dan perlu ditangkap

    Video

    Oleh Raja Petra Kamarudin

    On Oct 28, 2019; dan di -

    2. https://www.malaysia-today.net/2019/10/26/kua-attacks-mahathir-for-calling-malays-indigenous-people/

    Kua attacks Mahathir for calling Malays “indigenous people”

    By MT Webmaster

    On Oct 26, 2019

    **Tumbangkan habis2an PENJAJAHAN Zionis amat RASIS/FASIS si BANGKAI2 BABI DAP/PKR-Anwar paria HOMO!! Lihat anwar paria BANGKAI BABI HOMO plg. JIJIK-si PENJILAT DUB*Q berLENDIR berNANAH HANYIR guan eng/kit siang-DAP bangkai ANJING homo JIJIK Zionis ISrael ni, di –

    https://www.thethirdforce.net/anwar-defends-dap-tells-malays-to-stop-attacking-the-party/

    Anwar defends DAP, tells Malays to stop attacking the party

    By Raggie Jessy

    The Third Force net
    November 3, 2019

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tgk. pemimpin ORANG ASAL Islam/Melayu paling BIJAK kita, YAB DS Hishamuddin Tun Hussein Onn terCINTA kita sdg. diSERANG habis2an oleh geng BARUA2 BANGKAI BABI zahid/anwar PARIA HOMO/DAPbangkai BABI homo JIJIK Zionis ISrael - utk. mengHALANG pemimpin2 ORANG ASAL Islam/Melayu yg. TULEN kita dr. UMNO-PAS-PPBM-KEM AZMIN dari BERSATU segera - utk. MENUBUHkan KERAJAAN baru SEKARANG juga, dan mengHALANG habis2an anwar PARIA HOMO jadi PM HOMO amat JIJIK dan KEJI yg. PERTAMA kat NEGARA ISLAM/TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni, dan TPM dia dr. PEROMPAK/PERASUAH TUAN guan eng bangkai ANJING dia, si bangkai SAMPAH DAP ANJING kurap HOMO jijik ZIONIS ISrael , serta PENJAJAHAN amat BUAS oleh PENGGANAS2 Hindu hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka DAPpembunuh, dibawah hak asasi 'KESAMAAN' SAMPAH, RASIS, FASIS dan PENIPU Zionis depa, yg. mahu mengHAPUSkan UNDANG-UNDANG PERLEMBAGAAN 153!! Lihat blog BANGKAI ANJING ni, di -

      http://anotherbrickinwall.blogspot.com/2019/11/disciplinary-complain-filed-against.html

      Disciplinary complain filed against Hishamuddin
      November 04, 2019

      **Tumbangkan habis2an PENJAJAHAN Zionis amat RASIS/FASIS si BANGKAI2 BABI DAP/PKR-Anwar paria HOMO!!

      Padam
  2. Kita boleh berbeza pandangan dan kita meraikan namun elok jika mengemukankan hujah secara rasional,matang serta elak daripada nista,kata keji serta sumpah seranah.Tulisan yang kita luahkan merupakan gambaran peribadi. Biarpun marah dan benci, cubalah kawal dengan adab dan santun.
    Terima kasih

    BalasPadam
  3. Pas dan umno,,,minta maaf la no. Sejak dari dahulu,,hingga ke hari ini iaitu slps pru14,,masih tak serik2 diperbodohkan cina2 mca,dap dan gerakan. Umno,,diperbodohkan mca dan gerakan. Cina berpura2 menyokong umno sepenuh hati,ikhlas dll kata2 manis,,yg menyebabkab mereka dilayan sebaik mungkin. Akhirnya cina jadi kaya raya dsn nenguasai ekonomi. Hanya kuasa pemerintahan sahaja yg belum dapat...kerana belum tiba masa yg tepat. Pru 14,,masa yg tepat dsn yg ditunggu2. Cina yg sblm ini bermuka2 sokong umno,,98% lari ke suku sakat mereka dap. Umno diperbodoh cina. Itu umno.
    Pas pulak,,diperbodoh cina dap. Dap berpura2 bersama pas sejak 3 atau 4 pru sebelum pru14. Apabila lge berpura2 mengatakan dia jadikan khalifah umar bin aziz sebagai role model,,hsbis semua org pas termasuk pimpinan pas senyum lebar,,bangga,,mereka berjaya kunonya mendakwah kafir dap mendekati islam. Sebaliknya,,cina dap,mca dsn gerakan senyum lebar kerana mereka berjaya memperbodohkan melayu pas juga. Tujuan mereka,supaya pas dan umno sentiasa bermusuhan sesama sendiri,,permusuhan umno dsn pas menguntungkan cina dan kafir. Tiba pru14,,calculation menunjukkan meteka boleh kuasai putrajaya,,dap pula menendang pas keluar dari pr. Bimbang pas dan umno akan bekerjasama dgn umno, dan mungkin hasrat cina tawan putrsjaya terbantut,,dap melalui pan,,mencanang ke seluruh negara bahawa sebab mereka tolak pas,,kerana pas nampak seperti mesra umno. Pas,,pas bukan cerdik pun berpolitik ,,untuk membuktikan tuduhsn dap dan pan tidak benar,,maka bertegas pas mengatakan tuduhan itu karut,,dsn menubuhkan blok pembangkang baru,,gagasan sejahtera. Ini bukti pas tetap lawan umno pada pru14. Pas terbodoh dgn mainan politik cina dap. Pru14,,cina terajang org melayu rapat je dinding.
    Pas dan umno menyesal bergaduh,,lalu bentuk pefmuafakatan nasional. Jadi kuat. Namun,,kelucikan politik org cina,,menyebabkan mca yg lemah, selain muka tak tahu malu,,,boleh ugut pas dan umno,,jika tak ,,mca mahu keluar bn. Ugutan ini berjaya,,,disamping ph memainkan peranan mencanang pas dan umno adalah pakatan rasis. Sekalipun pakatan pas dan umno adalah cukup kuat,,namun,,mentaliti "kebulur" undi cina,,ditambah kebodohan pas dan umno untuk menafikan tuduhan rasis,,mak mca dipilih bn jadi calon. Sedangkan tg piai,,56% adalah org melayu. Jika calon drpd umno,,ini bukan rasis,,tetapi ini adalah lojik politik dan pilihanraya. Jika tg piai adalah majoriti cina, umno berkeras letak calon melayu,,ini mungkin boleh dipanggil rasis. Maka sekarang,,jelas sekali,,pas dan umno telah diperbodoh cina. Apa erti pas dsn umno berpakat? Adakah demi melayu seperti yg dicanang2 kpd rakyat??? Bila sudah nampak terbodoh,,mulalah cari alasa2 menjustufikasikan tindakan pilih calon kafir. Rakyat tahu,,korang dah dipermainkan2 cina saja.

    BalasPadam
  4. Kalu Pas bodoh,sapa cerdik? Mat Sabu?Husam Musa?
    Dua2 tkleh pakai.Satu anak makan ganja kat disko.satu lagi jual pil kuda tepi rumah.Dap hina Nabi semua menikus.Hanya PAs konsisten

    BalasPadam
  5. Saudaraku den,,pan...tok sah kira apa lagi dengan pan,,mereka ini oengkhiat. Khianat kpd parti, khianat kpd bangsa dsn khianat kpd ugama dia. Jd,,apa yg saya maksudkan,,kita org pas ni. Kenapa setelah sekian lama dipermainkan2 cina,,tak serik2 lagi. Keterbukaan yg mahu ditonjolkan? Dengan mengenepikan bangsa sendiri,,? Cerdikkah politik mcmni?

    BalasPadam
  6. Kita org bawah tidak byk maklumat.kita hanya ada ruang lingkup terhad berbanding pimpinan atasan.pimpinan atasan bukn buat keputusan tanpa ambil kira strategi.byk sejarah islam yg boleh dijadikn sandaran ttg sesuatu perkara.lagipin pimpinan bukn semata2 harapkn akal yg terhad.bacaan politik perlu bimbingan serta gerak hati.

    BalasPadam

Imej tema oleh A330Pilot. Dikuasakan oleh Blogger.