Header Ads

ads header

Flash News

Perlembagaan Negeri : Tommy Thomas tersilap nasihat Mahathir


Peguam Negara, Tommy Thomas didakwa gagal memberi nasihat yang betul kepada Perdana Menteri sehingga Tun Dr Mahathir Mohamad membuat kenyataan yang silap berhubung Perlembagaan Negeri-Negeri.

Seorang peguam, Mohd Khairul Azam Abdul Aziz berkata, Persekutuan ada kuasa di bawah Perlembagaan Persekutuan dan raja-raja pula ada kuasa di bawah Perlembagaan Negeri-Negeri.

Lantaran itu, katanya, kenyataan Dr Mahathir yang mendakwa Perlembagaan Negeri Johor dan Terengganu terbatal apabila Persekutuan Tanah Melayu dibentuk adalah satu kesilapan.

(13. The constitutions of Johore and Terengganu which were promulgated earlier were nullified by the new constitution which was accepted by all the states of Malaysia. Accordingly on the 9th of May, 2018, the peoples of Malaysia went to the polls to elect the Governments of (the Federation) Malaysia and the Governments of the states. http://chedet.cc/?p=2943).

Khairul mendakwa, ini merupakan kali ketujuh Peguam Negara gagal menasihat Perdana Menteri dengan betul.

“Kegagalan TT (Tommy Thomas) memberikan nasihat yang betul kepada PM kita ini menyebabkan PM kita nampak merapu dan nyanyuk dalam tulisan-tulisan beliau.

“Kesian PM kita. Dah lantik AG terbaik pun beliau tak dapat nasihat yang baik,” katanya dalam hantaran di Facebook.

Beliau turut berkongsi artikel Perlembagaan Persekutuan perenggan 71 (1) yang menyebut Persekutuan hendaklah menjamin hak Raja sesuatu negeri untuk naik takhta dan memegang, menikmati dan menjalankan hak-hak dan keistimewaan-keistimeaan di sisi perlembagaan bagi Raja Negeri itu mengikut Perlembagaan Negeri itu; tetapi apa-apa pertikaian tentang hak naik takhta mana-mana negeri hendaklah diputuskan semata-mata oleh mana-mana pihak berkuasa, dan semata-mata mengikut apa-apa cara, yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Negeri itu. – MalaysiaGazette


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Menghadapi Kolesterol TINGGI!!?? Dapatkan PENCAIR KOLESTEROL DISINI>>>>KLIK SINI<<<<
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

3 ulasan:

  1. Sepatutnya DYMM YDPA mesti amat BERANI utk. mengISYTIHARkan DARURAT segera, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 150 (yg. telah diLESAPkan dr. laman web JPA), kerana KESULTANAN Islam/Melayu kita dan bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, sdg. diTIPU/diROMPAK/diANIAYA/diDISKRIMINASI/diHINA/diGERTAK habis2an oleh PENGGANAS/PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH DAP bangkai ANJING homo JIJIK Zionis ISrael!!!
    lihat UNDG2 PERLEMBAGAAN kita di - Perkara 150 ini. Proklamasi darurat.

    (1) Jika Yang di-Pertuan Agong berpuas hati bahawa suatu darurat besar sedang berlaku yang menyebabkan keselamatan, atau kehidupan ekonomi, atau ketenteraman awam di dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya terancam, maka Yang di-Pertuan Agong boleh mengeluarkan suatu Proklamasi Darurat dengan membuat dalamnya suatu perisytiharan yang bermaksud sedemikian.

    2) Proklamasi Darurat di bawah Fasal (1) boleh dikeluarkan sebelum sebenarnya berlaku kejadian yang mengancam keselamatan, atau kehidupan ekonomi, atau ketenteraman awam di dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya jika Yang di-Pertuan Agong berpuas hati bahawa kejadian sedemikian hampir benar berlaku.....


    BalasPadam
    Balasan
    1. Tgk. lagi bagaimana si PENIPU/PENJENAYAH Peguam Negara PARIA bangkai anjing DAPembunuh ni, yg. amat RASIS serta TAK fasih berbahasa KEBANGSAAN ni, yg. telah MEMIIJAK Undg2 Perlembagaan kita mcm. SAMPAH ni, terus MENGANIAYA/MENINDAS pemimpin2 dr. bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, skrg. YAB DS Jamal Yunos yg. diberi waran tangkap sewaktu di HOSPITAL smlm dan Presiden Jaringan Melayu Malaysia, Datuk Azwanddin Hamzah, yg. dikenakan TUDUHAN2 PALSU dgn. wang2 jaminan yg. TINGGI (utk. memBANKRAPkan dan MENUTUP mulut2 depa) - sdgkan si PENGGANAS2/PEMBUNUH2/PERUSUH2 PARIA Hindu hindrafhomo/TAMIL EELAM Sri Lanka dan GENG2 KONGSI GELAP asyik diBEBASkan atau hanya dikenakan tuduhan bawah AKTA PERTUBUHAN HARAM!! Dan PERASUAH2/PEROMPAK2 guan eng/DAP terus diBEBASkan!! BINATANG lu si PEGUAM NEGARA PARIA bangkai ANJING DAPembunuh!!!! Lihat di -

      1. https://www.malaysia-today.net/2019/04/08/penang-undersea-tunnel-corruption-scandal-tommy-thomas-is-proving-to-be-a-bigger-crook-than-guan-eng/

      Penang Undersea Tunnel Corruption Scandal: Tommy Thomas is proving to be a bigger crook than Guan Eng

      By Raja Petra Kamarudin

      Malaysia Today
      Last updated Apr 8, 2019; dan di

      2. https://www.thethirdforce.net/azwanddin-dragged-to-court-waytha-roams-free/

      Azwanddin dragged to court, Waytha roams free

      Raggie Jessy

      Third Force net
      April 24, 2019.

      Padam
  2. DYMM YDPA, RAJA2 ISLAM/MELAYU dan MAJLIS RAJA2 sebenaqnya BUKAN dilantik hanya sbg. 'PATUNG2 TAK BERNYAWA' atau 'TUNGGUL', sewaktu UNDG2 PERLEMBAGAAN kita dGUBAL pd. tahun 1956!!! Kalau ini yg. berlaku. maka RAJA2 ISLAM/MELAYU telah diTIPU habis2an oleh PENJAJAH British/Zionis KEPARAT BANGKAI ANJING - dan ini boleh diLAWAN habis2an!!! BELUM TERLAMBAT sebenaqnya!!!!

    Maka, PENIPUAN yg. juga makin MENINGKAT terhadap KUASA dan HAK EKSEKUTIF DYMM YDPA sejak zaman REJIM Mahathir amat BANGSAT dan BUAS ni , masa 22 thn. dahulu dan skrg., mesti diTUMBANGkan habis2an!! Maka, BANGKIT anak2 MUDA Orang Asal Islam/Melayu kita!!!

    Perkataan "HENDAKlah", kalau sama MAKNA dgn. "MESTIlah" - cthnya dlm isu samada DYMM YDPA "HENDAKlah" mendengar nasihat seorang atau Jemaah menteri, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 40 – SEBENAQnya telah diSA-BOTAJ dan diPALSUKan oleh DBP/PN PARIA DAPengganas HOMO JIJIK Zionis amat BANGSAT tu!!

    Kerana SEBENAQnya, makna "HENDAKlah" adalah hanya "diHARAPkan atau SEHARUSnya", berDASARkan MAKNA dlm. Bahasa Melayu Klasik (yg. menggunakan partikel2 "pun" dan "lah"), pd. TAHUN 1956, sewaktu UNDG2 PERLEMBAGAAN kita diGUBAL!

    Lagipun, amat MUSTAHIL yg. Almarhum2 BAPA2 KEMERDEKAAN, Almarhum PM DYTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah dan Orang Kaya Indera Syahbandar ke -10 Pahang, Almarhum PM YAB Tun Abd. Razak Dato Hussein Al-Haj, dr. KETURUNAN DYMM Almarhum Sultan Hasanuddin dr. EMPAYAR BUGIS GOWA, Sulawesi (yg. MENENTANG Penjajah LAKNAT Belanda Zionis Freemason di KEPULAUAN MELAYU kita) terCINTA kita - mahu MERENDAHkan apa2 KUASA dan HAK DYMM YDPA dan MAJLIS RAJA-RAJA hanya sbg. SIMBOLIK atau sebg. PATUNG semata2, sewaktu MENGGUBAL UNDG2 PERLEMBAGAAN pd. 1956 itu!!

    Sbb. itu juga, si HAKIM2/PEGUAM2 PENJAJAH2 DAPanjing KURAP suka menggunakan BAHASA INGGERIS dlm. MAHKAMAH, supaya disyaki dpt. MENIPU psl. MAKNA2 perkataan2 dlm. UNDG2 PERLEMBAGAAN, yg. berdasarkan Bahasa Melayu KLASIK kita, waktu 1956 itu, termsk. perkataan "HENDAK" ni, yg. KONONnya bila dlm. B. INGGERIS iatu "in accordance with", yg. SEBENAQnya lain MAKNAnya dr. Bahasa Melayu Klasik kita (bahkan sebenaqnya makna "HENDAKlah" tak dak pun dlm. KAMUS Inggeris)!!

    BalasPadam