Header Ads

ads header

Flash News

Kekalahan di Rantau jadikan Anwar bermasalah, kata penganalisis


PETALING JAYA: Kekalahan pada pilihan raya kecil (PRK) Rantau menjadikan Presiden PKR, Anwar Ibrahim bermasalah kerana ia menunjukkan pengundi bukan Melayu mula hilang kepercayaan kepada Pakatan Harapan (PH), menurut seorang penganalisis politik.

Kamarul Zaman Yusoff berkata, Dewan Undangan Negeri (DUN) Rantau merupakan kawasan pilihan raya berbilang kaum dan walaupun PKR juga sebuah parti berbilang kaum, “kelihatan pengundi India tidak sepenuhnya menyokong calon PKR”.

PRK mencalonkan pakar bius, Dr D Streram untuk berdepan timbalan presiden Umno dan bekas menteri besar Negeri Sembilan, Mohamad Hasan yang mewakili Barisan Nasional (BN). Mohamad menang dengan majoriti 4,510 undi.

“Ini menunjukkan orang India tidak berpuas hati. Begitu juga orang Melayu yang mengundi menentang PH,” Kamarul memberitahu FMT.

Beliau berkata, PH perlu memeriksa kenapa parti kerajaan itu kehilangan pengaruh, sehinggakan tokoh besar seperti Anwar tidak berjaya meyakinkan pengundi supaya memilih PH.

Komposisi pengundi di DUN Rantau terbahagi sama rata antara 55% pengundi Melayu dengan 45% bukan Melayu.

Kamarul Zaman berkata, satu sebab lain kenapa PH tewas di Rantau ialah faktor pilihan calon.

Beliau berkata, Anwar sepatutnya tahu bahawa Mohamad atau Tok Mat merupakan “tokoh besar dan beliau sepatutnya meletakkan tokoh yang sama besar sebagai calon”. PH memerlukan calon boleh memang bagi menghadapi tokoh besar BN.

Katanya Anwar sepatutnya tidak mencalonkan pemimpin tidak ternama di Rantau kerana ia adalah sebuah kawasan pilihan raya dengan komposisi kaum yang seimbang.

Mohamad merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Rantau selama 3 penggal dan menteri besar Negeri Sembilan selama 14 tahun.

“Pengundi bukan Melayu sedar Umno bekerjasama dengan PAS, namun mereka memilih untuk mengundi BN. Pengundi nampaknya semakin yakin dengan BN,” katanya.

PRK Rantau diadakan sebulan sebelum satu lagi PRK di kerusi Parlimen Sandakan, Sabah pada 11 Mei depan. Kerusi itu kosong berikutan kematian penyandangnya, ahli Parlimen 2 penggal dan pengerusi DAP Sabah, Stephen Wong Tien Fatt.


MR :  Sudah sampai masa bersara daripada politik, jadi semula pimpinan ABIM dan buat kerja amal demi mendapat ganjaran diakhirat drp berpolitik yang tiada batasan dosa dan pahala.


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!
 Anda Menghadapi Kolesterol TINGGI!!?? Dapatkan PENCAIR KOLESTEROL DISINI>>>>KLIK SINI<<<<
 Kelas Kek, Roti, Bun, Puff, Danish Dgn Video Chef. Belajar dari rumah. Klik Sini >>>






............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

1 ulasan:

  1. Balik jaga cucu laa... gilap supaya jadi ahli politipu mcm dia...

    BalasPadam