Header Ads

ads header

Flash News

SPRM nafi beritahu Waytha kereta bukan aset


Putrajaya, 11 Dis: SPRM menafikan ada memberitahu Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P. Waytha Moorthy bahawa kereta tidak dianggap sebagai aset yang perlu diisytiharkan.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya Pencegahan SPRM, Shamsun Baharin Mohd Jamil memberitahu portal berita Malaysiakini hari ini bahawa mereka tidak pernah mengeluarkan nasihat sedemikian kepada mana-mana ahli parlimen.
“Untuk SPRM, aset yang perlu diisytiharkan termasuk segala jenis hartanah, tidak alih atau boleh alih. Aset boleh alih termasuk kereta, motorsikal, bot motor, helikopter dan sebagainya. Kenyataan beliau (Waythamoorthy) yang merujuk kepada SPRM sebenarnya merujuk kepada pegawai dari Pusat Governans, Integriti dan Anti Rasuah Nasional (GIACC). Kita tidak pernah mengeluarkan nasihat sebegitu kepada mana-mana ahli parlimen. Dan sebarang maklumat yang diterima dari GIACC tidak boleh dianggap dari SPRM” – Shamsun Baharin Mohd Jamil
Shamsun turut mengesahkan bahawa SPRM telah menerima pengisytiharan aset yang diserahkan oleh Waythamoorthy, tetapi menyatakan ia tidak lengkap kerana menteri tersebut tidak mengisytiharkan sebarang aset yang sepatutnya beliau lakukan.
“Ini adalah kerana beliau mempunyai pemahaman berbeza (berhubung aset yang perlu diisytiharkan) kerana beliau memperoleh maklumat tersebut dari GIACC dan bukannya SPRM” – Shamsun Baharin Mohd Jamil
Isu pengisytiharan harta Waytha Moothy hangat diperkatakan netizen apabila TTKM pada awal pagi tadi mendedahkan beliau memiliki dua kenderaan iaitu Toyota Camry dan Nissan.


Selepas pendedahan tersebut, Waytha Moorthy tampil menjelaskan keadaan di laman facebooknya dengan berkata bahawa beliau telah memasukkan dua buah kereta yang beliau miliki itu sebagai sebahagian dari pengisytiharan harta kepada SPRM, tetapi beliau mendakwa SPRM tidak menganggapnya sebagai aset.
“Pelbagai pihak telah menyuarakan pendapat masing-masing di media sosial mengenai dua (2) buah kereta yang saya miliki.
Saya ingin menjelaskan bahawa pengisytiharan aset saya kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah dikemukakan pada 10 Okt 2018.
Saya telah memasukkan dua (2) buah kereta saya sebagai sebahagian daripada perisytiharan tersebut.

Pegawai saya telah meminta penjelasan daripada SPRM kenapa kolum (column) pengisytiharan harta saya telah dibiarkan kosong dalam senarai Menteri yang telah mengemukakan pengisytiharan harta mereka, yang dibuka untuk tatapan umum.

Saya dimaklumkan bahawa SPRM tidak menganggap kereta sebagai aset, justeru ruang kosong tersebut.

Sekian Terima Kasih”

Waytha Moorthy
Kelmarin, Waytha Moorthy dengan wajah penuh bangga mendakwa selama 15 tahun bekerja sebagai peguam, beliau tiada mempunyai harta kerana semua pendapatan beliau digunakan untuk memperjuangkan nasib kaum India. Justeru, menteri tersebut cuma mengiystiharkan pendapatan sahaja kepada SPRM.



Saya memang tiada harta. Saya cuma isytiharkan pendapatan saya. Sepanjang hidup saya adalah aktivis, dan semua pendapatan saya digunakan dalam memperjuangkan nasib kaum India yang miskin. Jadi saya tak ada akses wang untuk membeli harta. Dalam 15 tahun saya bekerja sebagai peguam, saya tidak ada harta. Orang biasa mungkin ada, memang pendapatan saya sekian lama begitu,” – P. Waytha Moorthy
Untuk rekod, pengisytiharan harta yang dilakukan sebelum ini oleh Invoke yang melibatkan calon PH turut menyenaraikan pemilikan kenderaan. ( rujuk : https://invokemalaysia.org/asset-declaration-akujanji/ ).

Sebelum ini, menteri pendidikan, Dr Maszlee Malik ada menaikkan sebuah pantun yang tular di media sosial:
“Siakap senohong, gelama ikan duri, Bercakap bohong, lama-lama…”
-Dr Maszlee Malik.
TTKM akan cuba mendapatkan Waytha Moorthy untuk melengkapkan pantun tersebut-TTKM-

# LINK



MR :  Patut ada peribahasa Melayu pasal belit ular


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Sistem Mudah Untuk Anda Menjana Pendapatan Online Secara Sambilan
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 MENCARI SESIAPA yang berminat niaga di shopee peluang raih pendapatan rm lumayan setiap hari lawati bit.ly/2A86ypP





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

3 ulasan:

  1. Perbuatan beliau memperjuangkan nasib kaum India yang miskin adalah terpuji tapi tak bermakna beliau boleh sesuka hati memburukkan dan fitnah kerajaan dan tak secara lansung merendah bangsa Melayu.

    BalasPadam
  2. Tiada aset atas kertas ni, biasa.. Dah letak nama orang lain.. Sebab tu kita lihat org yg dah bankrupt/muflis tapi msh duduk rumah mewah.. Tp mgkn waythamoorthy benar2 takde aset...

    BalasPadam