Header Ads

ads header

Flash News

Jangan umum hari Rabu, nanti tiru BN


KUALA LUMPUR - Penetapan harga petrol yang kembali diselaraskan harga jualannya secara mingguan oleh kerajaan mendapat reaksi bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Minggu ini sahaja Najib begitu lantang menegur kerajaan di mana harga petrol RON95 yang diapungkan pada RM2.20 seliter dilihat tidak munasabah berdasarkan data terbaru dari Mean of Platts Singapore (MOPS).

Dalam kenyataannya sebelum ini, berdasarkan data itu, harga purata MOPS untuk petrol RON95 telah jatuh kepada AS$0.519 seliter pada akhir minggu lepas berbanding AS$0.538 untuk minggu sebelum itu.

Jadi mengikut sistem Mekanisme Harga Automatik (APM) seperti dilaksanakan oleh BN sebelum ini katanya, harga RON95 sekarang sepatutnya RM1.86 satu liter.

Bekas Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar juga senada dengan Najib di mana penentuan harga minyak secara mingguan adalah lebih baik dan telus memandangkan keadaan harga minyak tidak menentu sepanjang masa.

Susulan kenyataan Najib dan Khairy itu, kerajaan melalui Menteri Kewangan, Lim Guan Eng menukar kaedah penetapan secara bulanan di bawah APM kepada penetapan secara mingguan dalam keadaan harga minyak dunia yang menurun sekarang.

Kata Guan Eng, penetapan harga jualan runcit produk petroleum secara mingguan akan dilaksanakan mulai 1 Januari 2019, membolehkan pengguna menikmati perubahan harga yang lebih cepat selaras dengan perubahan harga petroleum di pasaran dunia.

Susulan pengumuman dibuat Guan Eng yang dilihat seakan menggunapakai kaedah kerajaan terdahulu, Najib memberi pesan di Facebooknya hari ini supaya tidak mengumumkan harga petrol secara mingguan pada hari Rabu seperti yang dilakukan BN sebelum ini.

"Satu lagi saya nak pesan kepada Menteri Kewangan hari ini. Jangan umum harga petrol mingguan pada hari Rabu. Nanti ada orang kata copy-paste BN.

"Umum pada hari Selasa atau Khamis. Lencun Oh lencun," katanya.


MR :  Tajam-tajam


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 MENCARI SESIAPA yang berminat niaga di shopee peluang raih pendapatan rm lumayan setiap hari lawati bit.ly/2A86ypP
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

Tiada ulasan