Header Ads

ads header

Flash News

Kenapa MindaRakyat?


Kami mendapat maklumat laman Tranungkite Online (TKO) akan ditutup pada pertengahan tahun 2017 lagi. Ketika kami bersama dengan pengasas TKO, beliau ada mencetuskan perkara ini. Dia kata ingin "pencen" dah lama bergiat dalam penebitan TKO.

Kenapa, tanya saya?

Dia cakap Rosmah dilihat tak pakai tudung, ada banyak penyelewengan tapi ada perkara yang tak betul juga dibabitkan dengan Rosmah... dalam gelak dia cakap mungkin Rosmah boleh masuk syurga.



Betul Rosmah itu jahat, tak ikut arahan Islam, mungkin juga ada ambil duit dan harta rakyat, tapi ramai juga rakyat Malaysia buat salah kepada Rosmah termasuk menyebar fitnah atas perkara yang tak betul. Contohnya menyimpan duit daripada kecil untuk membeli cincin sedangkan itu sebenarnya 'photoshoped' daripada akhbar Utusan. Hadis nabi mengenai manusia muflis di akhirat kerana terpaksa mengambil dosa orang yang mereka fitnah sangat jelas. Kita solat sampai hitam dahi, menangis di hadapan kaabah untuk haji dan umrah tapi 'membodohkan' diri dengan menyebar fitnah sedangkan kita tak tahu maklumat itu benar atau salah. Walaupun nampak macam janggal tapi itu hakikatnya jika kita fitnah orang lain semua amalan kita hangus... bukan saya kata nabi kata.

Takkan itu aje, tanya kami.

Dia cakap dah mula tak selesa dengan politik fitnah dan sebaran maklumat palsu makin berluasa sekarang. Sekarang bukan sahaja gambar, suara boleh di"fake"kan. Tapi live pun kini boleh di"fake"kan dengan teknologi terkini. Hari ini berita fitnah dianggap benar dan yang benar dianggap salah. Kesian mereka yang terfitnah. Kita tak mahu bina negara dengan fitnah. Buat apa kemenangan di dunia tapi akhirat nanti kita menjadi muflis, katanya. Hasrat untuk 'pencen' dah mula tersemat tapi dia tak pasti bila nak pencen. Kami akur mengkin itu keputusannya.

Saya tanya, tak ada orang lain yang nak teruskan ke?

Ada pelapis, tapi tak ramai yang boleh kekal dan istiqamah untuk kerja ini. Paling lama pun 2 tahun aje katanya. Ada yang kelayakan tapi sibuk dengan tugas lain. Ada pula dah berubah haluan (bertukar aliran pemikiran politik).

Bulan Jun 2017 laman TKO dan Deikdaily memberhentikan operasi dengan alasan untuk menyusun semula operasi server. Ketika itu kami tanya betul ke 'reformat server'? Jawapan kami terima sebenarnya memang dah tutup pun, itu hanya alasan untuk mengelak daripada pertanyaan. Modus operandi ini pernah dibuat oleh laman "Mahafiraun" ketetika menutup lamannya selama 4 bulan kononnya untuk operasi teknikal tapi sebenarnya memang untuk tutup terus sehingga hari ini.



Tiga bulan selepas itu September 2017, TKO beroperasi semula dan tak sampai sebulan rangking TKO meningkat daripada 5000 ++ kepada 650 ++ dan memotong Harakah sekitar 900 ++ pada ketika itu. TKO pernah mencatat rekod terbaik iaitu pada kedudukan rangking 36 disekitar tahun 2008.

Kenapa TKO beroperasi semula?

Jawapannya ialah atas nasihat beberapa rakan melihat daifnya berita pro pembangkang yang pro Islam.  Tapi TKO akan beroperasi sehingga PRU-14 sahaja. Muktamad ke keputusan ini tanya kami? Jawapan ringkas muktamad. Pasal itu habis sahaja PRU-14, terus TKO terus tak beroperasi, sedangkan selepas PRU rangking kunjungan akan meningkat sekitar 10-20% lagi kerana orang ingin dapat maklumat baru.

Tawar Diri

Kami menawarkan diri untuk mengambil alih TKO. Tapi setelah berbincang dengan mengambil kira harga server, kos operasi dan masalah-masalah teknikal kami dikira tak mampu untuk meneruskan TKO.

Persoalan yang perlu dijawab oleh kami.
1. Siapa nak urus server? Nak format jika ada masalah teknikal.
2. Siapa nak pergi ke data centre untuk restart server jika restart secara online tak boleh?
3. Bagaimana sistem firewall?
4. dan lain, dan lain dan lain....
akhirnya kami tak terjawab... sekadar senyum aje. Itu belum masuk kos sewa "rack server" di data centre sekitar RM400 sebulan. (Nak letak server kita pun kena sewa tempat)

Kami dicadangkan untuk mengurus 'blogspot' sahaja, jika nak meneruskan gerakerja TKO dan ini sangat mudah dan mungkin lebih selesa untuk kemampuan kami yang baru berjinak dalam alam siber.

Kenapa Buat Yang Lain dan teruskan TKO

Kenapa kami dicadangkan hanya menggunakan blog oleh pengasas TKO?

1. TKO menggunakan design PHPNuke yang telah ditamatkan operasinya semenjak 2007 lagi oleh pengasasnya Francisco Burzi. Jika kami ingin ambil TKO kami kena belajar PHPNuke dan TKO pula adalah PHPNuke versi TKO sendiri kerana banyak script telah diubahsuai oleh webmaster-webmaster mereka untuk menyesuaikan dengan perkembangan IT.

2. TKO tidak bersifat "Responsive Web Design (RWD)" dan ini menjadi TKO sukar untuk dilayari pada smartphone atau tablet. Jika ingin membetulkan script TKO untuk menjadi "responsive" memerlukan masa yang panjang. Ada percubaan kearah itu sebelum ini tapi gagal kerana kekangan masa.

3. Jika kami menukar TKO daripada PHPNuke kepada Joomla misalnya kami juga akan mengalami masalah berkenaan dengan forum TKO yang ahlinya sudah mencapai  33,000. Sukar untuk transfer data daripada PHPnuke kepada Joomla kerana melibatkan 'table' yang mungkin tidak "singchronize". Lagi pun Joomla sukar untuk kendalian post artikel berbanding PHPNuke. Difahamkan webmaster boleh post artikel semasa mengisi minyak kereta.

4. Design TKO juga tidak friendly dengan media sosial seperti facebook dll. Itu sebab ada yang post artikel TKO keluar iklan "ubat kuat" kerana kesilapan script dalam mainfile.php pada PHPNuke. Jika cuba untuk dibetulkan sangat melibatkan masa untuk kami betulkan script ini kerana portal itu mempunyai carta alir yang sangat besar dan 'table-check' keadaah mencari 'error' untuk carta-alir sangat memakan masa.

5. Kekuatan TKO adalah atas forumnya. Jadi untuk itu kami kena bersaing forum tersebut dengan media baru. Kami jadikan group whatsapp dan telegram sebagai medan forum baru menggantikan medan forum PHBB TKO. Jika kami menggunakan 'wordpress' misalnya kami boleh guna BBPress atau BuddyPress tapi masalahnya kami lebih serasi dengan blogspot. Blogspot tak ada forum secara khusus.

MindaRakyat Sebenarnya Pilihan Terakhir

Untuk pilihan blogspot kami diberikan pilihan untuk membuat yang baru atau mengambil alih blog sedia ada. Antara blog yang dicadangkan ialah

1.  http://tokeikangkung.blogspot.com/
2.  http://anakharimau.blogspot.com/
3.  https://gagasansejahtera.blogspot.com/
4.  http://tranungkiteoffline.blogspot.com/
5.  http://mindarakyat.blogspot.com

Kami dicadangkan blogspot yang tidak simple sangat macam gagasan dan tidak pula terlalu kompleks macam Tokei Kangkung atau Anak Rimau. Mindarkayat sebenarnya cadangan terkemudian. Akhirnya kami pilih MindaRakyat atas namanya bersifat kerakyatan.

Sejarah MindaRakyat

MindaRakyat asalnya adalah "Polong-Cyber" dan juga mengguna nama "Jembalang" yang dibina atas tapak server Tripod kini Lycos secara percuma.

MindaRakyat, M@rhein dan Tranungkite dilahirkan atas tapak server Tripod zaman era reformasi sekitar 1998. 20 laman web reformasi dan pembangkang ketika itu dibuang tanpa sebarang notis atau tanpa penjelasan daripada Tripod.com dikatakan ada kaitan dengan dasar sekatan Dr Mahathir Mohamad yang cuba mengawal dan mengekang media pada ketika itu.

Malaysiakini ada menyiarkan berita ini pada 19 Mac 2001 (sila baca di sini)

The reformasi websites involved include Mahafiraun , Komentar , Pemantau , Minda Rakyat , Debat 2020 , NT (anti) Zalim , while the political websites include Harakah Daily (mirror site), Detik Daily (owned by Penerbitan Pemuda company), and those of Pemuda Keadilan, PAS Parit Buntar, Perak and three Tranung Kite sites (operated by PAS Dungun, Terengganu).
The webmasters concerned, too, have contacted Tripod to enquire about the termination of services, but have yet to receive any information on the matter. 

Selepas itu 20 laman tersebut terumbang ambing menggunakan bermacam-macam tapak server free dan ada yang terpaksa menutup operasinya kerana serangan 'hackers' tajaan BN dan lain-lain tekanan terrmasuk DDos. Yang lucu ada beberapa laman bernaung diserver "Zoom" tapak server untuk pronografi. Rupanya strategi ini lebih selamat kerana bila hacker BN menyerang ke ahli server ini, yang menyerang kena "fireback" oleh 'gangster' Zoom dikira cuba ganggu pelanggan mereka.

Kos untuk server berbayar taklah mahal sangat tapi semasa itu sukar untuk menguruskannya dan teknologi web design sangat ketinggalan berbanding sekarang. Tranungkite (TKO) agak bernasib baik kerana ada beberapa orang di Kemaman, Terengganu berinisiatif mengumpul duit pada masa itu sekitar RM880.00 untuk memulakan operasi di tapak server berbayar. TKO mula menukar designnya daripada HTML kepada PHPNuke yang ketika itu lebih popular kerana support PHBB Forum. Semasa ini Joomla belum lagi ada. Yang ada PostNuke dan beberapa CMS lain.

TKO ketika itu dibantu pula oleh seorang pengurus server di Perlis dan ini membuka langkah TKO membesarkan rangkaiannya menerbitkan laman-laman lain seperti Detikdaily (DD) yang bersifat penulisan terbuka, Utara Online (UO) dan Selatan Online (SOL).

Kemudian TKO menambahkan lagi rangkaiannya dengan menerbitkan Wanita Kini (WK), Cikgu Cyber (CC) dan TKODaily (TKOD).

Oktober 2009 Tranungkite menghidupkan MindaRakyat (MR) dengan mendaftar domain www.mindarakyat.com dan cuba menghubungi pengasas polong cyber tetapi tidak berjaya. Laman MindaRakyat.com dibina menggunakan Joomla. Berkonsepkan terbuka tanpa mengira kepartian. Tapi usaha ini gagal setelah diberikan amanah kepada seorang rakannya hanya bergerak sebulan sahaja.

Nostagia MindaRakyat dengan slogan "Utusan Hati Nurani Rakyat" membuatkan kami memilih untuk mengambil blogspot MindaRakyat. MindaRakyat baru yang kami usahakan ini menggunakan  slogan "Mata Hati Naluri Rakyat" sama dengan versi dot.com MR

Domain TKO dan Detikdaily masih "hidup" dan tidak mustahil TKO dan Detikdaily boleh muncul semula sebagai satu alternatif  "berita terkini pelbagai sumber" yang mampu duduk sama tinggi dengan portal berita pembangkang (kini kerajaan). Ya mungkin "coming back" macam Tun Mahathir untuk meruntuhkan kerajaan demokrasi sosialis kepada demokrasi Islam.


Maka dengan itu kami teruskan legasi TKO dengan blogspot MindaRakyat. Kami bukan TKO kerana TKO masih "hidup dalam koma". Kami hanya sebagai pengganti sementara menerukan siri-siri perjuangan dalam usaha merealisasikan perjuangan menegakkan sebuah negara Islam di bumi Malaysia tercinta.







......
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
Whatsapp MR | Telegram MR | Facebook MR

# Boleh pilih (klik) nak komen guna facebook atau blogger

18 ulasan:

  1. Teruskan dengan info yang tepat dan betul.... Kita nak lahirkan rakyat yang berminda..bukan ikut secara membuta tuli.... Tahniah mindarakyat

    BalasPadam
  2. Mula ikut tranung dari zaman tripod. Sedih bila tranung ditutup. Terima kasih tranungkite tahniah mindarakyat.

    BalasPadam
  3. Tahniah minda rakyat

    BalasPadam
  4. Saya dr zaman mahafiraun 1998 sehingga kini masih setia dgn tko..
    Skrg mindarakyat..
    Apakata mindarakyat jalankan tabung utk setahun supaya TKO diteruskan...
    InshaaAllah mungkin Allah permudahkan..
    Bnyk nostalgia dgn tko

    BalasPadam
  5. Kenangan di tko... Masih ada kah yg kenal Vespakana... Semoga tko dapat di hidup kan kembali dgn nafas dan wadah baru.. Bebas dari pengaruh pankhianat..

    BalasPadam
  6. Walaun United sentiasa menyokong segala usaha untuk melihatkan ISLAM dapat ditegakkan dengan asas yang kukuh. Before that, saya sudah bertanyakan situasi sukar ini dengan cikgu Zul & Ustaz Jamaluddin mengenai TKO ? Semoga Allah memberi kita semua kekuatan dalam perjuangan ini

    BalasPadam
  7. T kasih, tahniah admin minda rakyat yang dpt membangunkan blog sebagai alternatif maklumat terkini . Mudah2an usaha ini dpt menjadi check n balance maklumat khususnya yg berkaitan perkembangan politik Pas selepas TKO tidak aktif lagi.

    BalasPadam
  8. Sepatutnya Pas mengambil inisiatif yg proaktif utk sama2 menaungi TKO atau mana2 portal/blog yg menepati ciri2 pembangkang Islami. Sebab akhirnya yg akan mendpt labanya adalah Pas dan Islam jua.

    BalasPadam
  9. dari ayat terakhir tu kita dh leh baca dah encik abbas ni penyokong Mahathir.

    Quote..
    Ya mungkin "coming back" macam Tun Mahathir untuk meruntuhkan kerajaan demokrasi sosialis kepada demokrasi Islam.

    HAHAHAHAHA..... confident je kata Mahathir nak buat demokrasi islam.
    Minum ketum ke bang..?

    Haiyaaa.... dah takda ka platform yg mcm TKO..?
    yg tinggal semua simpatizers mahakeling.

    BalasPadam



  10. Saya selalu berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan peminjam yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu.

    Jika Anda mencari pinjaman, perusahaan ini adalah semua yang Anda butuhkan. setiap perusahaan yang meminta Anda untuk biaya pendaftaran lari dari mereka.

    saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah SUZAN INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir Rp35 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

    Pembayaran yang fleksibel,
    Suku bunga rendah,
    Layanan berkualitas,
    Komisi Tinggi jika Anda memperkenalkan pelanggan

    Hubungi perusahaan: (Suzaninvestment@gmail.com)

    Email pribadi saya: (Ammisha1213@gmail.com)

    BalasPadam
  11. Saya ingin memulai dengan bersyukur kepada Tuhan atas karunia hidup.
    Nama saya Nadia Sisworo dan saya ingin berbagi cerita yang bagus tentang ibu Rossa Stanley. Favourite, sebuah perusahaan yang layak secara finansial yang membuat hidup saya manis.
    Saya telah mengalami kesulitan keuangan untuk beberapa waktu dan saya harus meminjam dari teman-teman saya karena saya berharap untuk membayar mereka kembali setelah menerima gaji saya.
    Dan saat itulah kehidupan saya berubah menjadi yang terburuk, saya dipecat dari pekerjaan dan saya kehilangan ibu saya beberapa bulan kemudian. Setelah ibu saya dikuburkan, teman-teman saya mulai meminta uang mereka kembali.
    Tapi ketika saya pikir hidup saya sudah berakhir, saya sebenarnya mencoba bunuh diri, saat itulah ALLAH menggunakan teman saya dan Tetangga Annisa Berkarya yang kini pindah ke Singapura, dia membantu saya untuk menghubungi ibu Rossa Stanley yang dia katakan seorang teman dari India menghubungkannya dengan ibu Rossa, jadi saya memberi tahu ibu cerita saya, dia meminta Dokumen saya yang saya tunjuk dan sebelum saya tahu itu permintaan pinjaman saya sebesar Rp120.000.000,00 disetujui, sebelum itu saya sudah mencoba tiga perusahaan pinjaman online yang berbeda tetapi tidak ada bantuan positif, tetapi ibu rossa Stanley melalui perusahaan pinjamannya, ROSSATANLEYLOANCOMPANY mengubah hidup saya dan saya telah memutuskan bahwa sampai saya mati saya akan terus berbagi cerita ini sehingga warga negara saya bisa mendapatkan manfaat darinya, jangan menghubungi pemberi pinjaman palsu yang membanjiri mana-mana dengan cerita pinjaman palsu, Setelah itu saya proses persetujuan kredit telah selesai dan saya menerima surat persetujuan dari perusahaan yang menyatakan bahwa saya harus memberikan rincian bank saya. Saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa rekening bank saya dikreditkan dengan jumlah pinjaman yang saya minta. ibu rossa stanley adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang nyata, tulus dan tulus di seluruh dunia jadi jangan ragu untuk menghubungi ibu Rossa Stanely di saluran ini

    ROSSASTANLEYLOANCOMPANY@GMAIL.COM
    TULISKAN MEREKA HANYA +12133153118

    Ini adalah kesaksian saya dan itu dapat diverifikasi dengan detail akun saya yang di bawah jika Anda ragu

    begitulah hidup saya berubah dan saya akan terus berbagi berita sehingga semua orang dapat melihat dan menghubungi perusahaan yang baik yang mengubah situasi saya.
    Anda juga dapat menghubungi saya jika Anda membutuhkan bantuan saya atau Anda ingin bertanya kepada saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya. Ini adalah email saya: nadiasisworo@gmail.com
    Dan di bawah ini adalah rincian akun saya yang mendapat kredit dari rossastanleyloancompany,

    Alamat bank: Cabang Jatinegara Jakarta Timur
    Nama akun: Nadia Sisworo
    Nomor akun: 0504482516
    Nama Bank: Bank Negara Indonesia (BNI)

    BalasPadam
  12. Apakah Anda sedang mencari pinjaman untuk memulai bisnis atau proyek yang Anda inginkan? @ PERUSAHAAN PINJAMAN KEMELA GUS, kami menawarkan semua jenis bantuan keuangan kepada semua individu yang membutuhkan pinjaman seperti "pinjaman pribadi, pinjaman investasi, pinjaman pinjaman rumah dan perusahaan pinjaman di seluruh dunia, tingkat bunga kami adalah 2% per tahun. Kami juga memberikan nasihat keuangan dan bantuan kepada klien dan pelamar kami. Jika Anda memiliki proyek yang bagus atau ingin memulai bisnis dan membutuhkan pinjaman untuk membiayainya segera, kami dapat membicarakannya, menandatangani kontrak dan kemudian mendanai proyek atau bisnis Anda untuk Anda bersama dengan Bank Dunia dan Bank Industri.

    Hubungi KEMELA GUS LOAN COMPANY hari ini untuk mata uang apa pun yang Anda inginkan.

    Kategori Bisnis

    Bisnis Merchandising.
    Bisnis manufaktur
    Bisnis Hibrida.
    Kepemilikan tunggal
    Kemitraan.
    Perusahaan.
    Perseroan terbatas.
    pinjaman pribadi.
    pinjaman investasi.
    Pinjaman Hutang.
    Pinjaman Rumah.
    Pinjaman hipotek
    Auto laons.
    Pinjaman mahasiswa.
    Pinjaman gaji.
    Pinjaman Islam.
    Pinjaman pertanian.
    Pinjaman gereja.

    PERUSAHAAN PINJAMAN KEMELA GUS
    Email: kemelagusloancompany@gmail.com
    WhatsApp hanya +1 (740) 280-2389.
    Instagram: Kemela Gus

    BalasPadam
  13. Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipu dan mereka ada di sini. menipu Anda dengan uang hasil jerih payah Anda, saya mengajukan pinjaman untuk sekitar Rp900.000.000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya tentang macet karena hutang.

    Ketika saya mencari perusahaan pinjaman swasta yang dapat diandalkan, saya melihat iklan online lain dan nama perusahaannya adalah PERUSAHAAN PINJAMAN DUNIA. Saya kehilangan 15 juta dengan mereka dan sampai hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya ajukan.

    Ya Tuhan, teman-teman saya yang mengajukan pinjaman juga menerima pinjaman, memperkenalkan saya pada perusahaan yang dapat dipercaya di mana Ibu Christabel bekerja sebagai manajer cabang, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp900.000.000 dan mereka meminta kredensial saya, dan setelah itu mereka selesai memverifikasi detail saya, pinjaman disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon, dan mungkin ini adalah salah satu cheat yang membuat saya kehilangan uang, tetapi saya terpana. Ketika saya mendapatkan pinjaman saya dalam waktu kurang dari 6 jam dengan tingkat bunga rendah 2% tanpa jaminan

    Saya sangat senang Tuhan menggunakan teman saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya bertahan membuat bisnis saya melambung tinggi di udara dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi di Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakannya. tahu tentang perusahaan fashion.

    Jadi saya menyarankan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau lainnya untuk menghubungi
    ibu christabel melalui email: christabelloancompany@gmail.com

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (lianmeylady@gmail.com) dan Sety memperkenalkan dan berbicara tentang christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari christabel, Anda juga dapat menghubungi dia melalui emailnya: permatabudiwati@gmail.com Sekarang, semua yang akan saya lakukan adalah mencoba memenuhi pembayaran pinjaman yang saya kirim langsung ke rekening mereka setiap bulan.

    Sepatah kata untuk orang bijak sudah cukup

    Sekali lagi terima kasih telah membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita dan memberi kita umur panjang dan kehidupan yang makmur dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan baik yang sama dalam hidup Anda.
    Ibu yang baik Christabel Missan Nomor What'sApp +15614916019 dan Anda juga dapat menghubungi ibu melalui nomor ini +13108626660

    BalasPadam
  14. Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipu dan mereka ada di sini. menipu Anda dengan uang hasil jerih payah Anda, saya mengajukan pinjaman untuk sekitar Rp900.000.000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya tentang macet karena hutang.

    Ketika saya mencari perusahaan pinjaman swasta yang dapat diandalkan, saya melihat iklan online lain dan nama perusahaannya adalah PERUSAHAAN PINJAMAN DUNIA. Saya kehilangan 15 juta dengan mereka dan sampai hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya ajukan.

    Ya Tuhan, teman-teman saya yang mengajukan pinjaman juga menerima pinjaman, memperkenalkan saya pada perusahaan yang dapat dipercaya di mana Ibu Christabel bekerja sebagai manajer cabang, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp900.000.000 dan mereka meminta kredensial saya, dan setelah itu mereka selesai memverifikasi detail saya, pinjaman disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon, dan mungkin ini adalah salah satu cheat yang membuat saya kehilangan uang, tetapi saya terpana. Ketika saya mendapatkan pinjaman saya dalam waktu kurang dari 6 jam dengan tingkat bunga rendah 2% tanpa jaminan

    Saya sangat senang Tuhan menggunakan teman saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya bertahan membuat bisnis saya melambung tinggi di udara dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi di Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakannya. tahu tentang perusahaan fashion.

    Jadi saya menyarankan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau lainnya untuk menghubungi
    ibu christabel melalui email: christabelloancompany@gmail.com

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya dan nomor whatsapp +6283175561363: (lianmeylady@gmail.com) dan Sety memperkenalkan dan berbicara tentang christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari christabel, Anda juga dapat menghubunginya melalui emailnya: permatabudiwati@gmail .com Sekarang, semua yang akan saya lakukan adalah mencoba memenuhi pembayaran pinjaman yang saya kirim langsung ke rekening mereka setiap bulan.

    Sepatah kata untuk orang bijak sudah cukup

    Sekali lagi terima kasih telah membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita dan memberi kita umur panjang dan kehidupan yang makmur dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan baik yang sama dalam hidup Anda.
    Ibu yang baik Christabel Missan Nomor What'sApp +15614916019 dan Anda juga dapat menghubungi ibu melalui nomor ini +13108626660

    BalasPadam
  15. Keajaiban tidak akan pernah berakhir, saya berdoa untuk allah untuk memberkati Nyonya Esther Patrick, saya kehilangan Ewita warga negara Indonesia, saya tinggal di JL.kutisari selatan geng ekonomi No. 13-G, Indonesia. Ibu saya mengatakan kepada saya bahwa dia akan melalui internet dan datang ke publikasi Nyonya Esther Patrick, mengatakan bahwa fasilitas kredit telah memberinya pinjaman kepada masyarakat umum dengan suku bunga sangat rendah 2% persen, Anda dapat menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com].

    Jadi, saya memberi tahu teman saya tentang pandangan meminjam dari Nyonya Esther Patrick, dan dia mengatakan dia tidak akan memberi tahu saya bahwa saya tidak meminjam dari Nyonya Esther Patrick, tetapi saya perlu meminjamkan sejumlah kecil untuk memeriksa apakah perusahaannya adalah perusahaan.

    Jadi, saya bertindak atas sarannya dan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui emailnya: [estherpatrick83@gmail.com] yang diposkan oleh ibu saya, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp200.000.000. Nyonya Esther Patrick menanggapi saya dan mengirimi saya semua syarat dan ketentuan perusahaannya yang saya baca dan saya menyetujui persyaratannya.Setelah persetujuan permohonan pinjaman, saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa jumlah Rp200.000.000 dikreditkan ke rekening bank saya dari perusahaan Nyonya Esther Patrick.

    Saya sangat senang dan berbagi kabar baik dengan ibu saya dan teman saya yang menyarankan saya untuk terus maju.Ia menyelesaikan pembayaran kembali pinjaman tersebut pada 07 Juli 2018, dan saya meminta sejumlah Rp550.000.000 yang juga saya terima di rekening bank saya setelah prosedur itu dilakukan.

    Jadi, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk memberi tahu siapa saja yang mencari pemberi pinjaman pribadi di Internet yang pasti akan menghubungi Nyonya Esther Patrick melalui e-mail {ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM}Anda dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan bantuan atau Anda ingin bertanya tentang bagaimana saya mendapat pinjaman.Ini email saya: [ewitayuda1@gmail.com]Terima kasih, pengikut saya

    BalasPadam
  16. Clothing, Muslim Dress, Women Clothing Malaysia, Fashion,Kurung moden,Muslimah Clothing
    Title: Haute Binti Muslimah a Muslimah Clothing Brand in Malaysia
    Haute Binti Muslimah is online Muslimah clothing brand in Malaysia which are selling top most favourites dresses and specialize in Baju Kurung,Baju Kebaya,Baju Moden , Kebaya Moden,Kurung Songket And Many Others. We are offering deliveries in all over Malaysia & Indonesia Country wide. We have special discounts for customer every week with some coupons.
    There is no specific dress code of Muslims but to observe modesty in; however, they choose to dress up. Despite the varieties, traditional Muslim clothing is alike. More noteworthy is the fact that the rich, customary Muslim dresses are getting rage. Another notable thing that is seen among Muslims is their artifacts and jewellery. You would see Muslims wearing top-notch styled dresses along with impressive simulated diamond rings
    For more product view please visit our website https://hautebintimuslimah.com/

    BalasPadam