Header Ads

ads header

Flash News

Hari ini dalam sejarah: Perlantikan Speaker Parlimen


Pada 20 Disember 1999, DS Mahathir yang menjadi Perdana Menteri ketika itu telah mencadangkan perlantikan Tun Mohamed Zahir Ismail sebagai Speaker Dewan Rakyat. Pencalonan ini disokong oleh Presiden MCA, DS Lim Liong Sik.

Perlantikan ini telah dibantah oleh ahli ahli parlimen Barisan Alternatif ketika itu kerana dikatakan telah dicalonkan tidak mengikut peraturan Dewan (termasuk isu notis 14 hari). Antara yang mengambil tempat dalam perbahasan tersebut adalah Mohammad Sabu, Mahfuz Omar, Teresa Kok, Chong Eng, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, Dr Tan Seng Giaw,  Kerk Kim Hock, Fong Po Kuan dan Tan Kok Wai.

Selepas bantahan tersebut tidak diterima, Dr Tan Seng Giaw telah mengisytiharkan keluar dewan dengan berkata, "Ada bantahan... Satu walk-out". Semua ahli parlimen Barisan Alternatif telah keluar dewan pada ketika itu sambil disorak oleh beberapa ahli parlimen BN, "Oi balik balik berambus get lost" dan "tidak angkat sumpah tidak boleh masuk ooo"

Ahli-ahli Parlimen BA kemudiannya telah masuk semula ke dalam Dewan bagi upacara angkat sumpah. Termasuk Allahyarham Us Fadzil Noor, Dr Wan Azizah, Dr Tan Seng Giaw dan Husam Musa.

Jadi apa yang berlaku hari ini bukannya pertama kali berlaku dalam sejarah politik Malaysia.

Nazri Ahmad
mantan calon Rompin
FB

MR : Tapi malang macai PH sekarang "menjadi macam babi terlepas" mempertahankan tindakan Tun Mahathir....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :

3 ulasan:

  1. Indahnya bahasa tuan dalam membuat perumpamaan.

    BalasPadam
  2. Puak ph anti islam tidak akan ikut kehendak umat islam yg paling malang adalah org melayu yg sokong ph dikencing kuyup.

    BalasPadam
  3. Mad Sesumpah:

    Dulu bila Mamad aka An Chong menentang, ia bukan saja seronok seronok tapi kerana ada yang pincang. Akhirnya angkat sumpah jua bukan kerana sesumpahan tapi kerana keperluan.

    Sekarang Mad yang sama menyokong membabi buta meskipun situasi adalah sama seperti yang dulu. Ini macam Mad dah jadi sesumpah: berubah ketaatan walaupun menghipokrasikan diri.

    Dan kalau dulu kerisauan berkait tak sokong tak dapat angkat sumpah. Risau sekarang adalah berbeza iaitu kalau tak sokong nanti miss peluang angkat sumpah dalam kabinet dapur sesumpah.

    MEME LELUCON

    BalasPadam