Header Ads

ads header

Flash News

Barang kemas dihantar syarikat Lubnan tanpa diminta, kata Rosmah


Datin Seri Rosmah Mansor tidak membeli barang kemas bernilai RM60 juta yang dihantar kepadanya oleh seorang pemilik syarikat pemborong barang kemas dan batu permata yang kini menuntut pembayaran bagi barangan yang disita oleh penyiasat 1MDB, kata peguamnya.

Pasukan peguam Rosmah Mansor hari ini mendedahkan bahawa mereka menyerahkan pernyataan pertahanannya sebagai tindak balas terhadap tuntutan saman yang dimulakan oleh Global Royalty Trading.

Rosmah berhujah bahawa dia tidak pernah menjadi pemilik  44 keping barang kemas dan menegaskan ia dihantar Global Royalty tanpa diminta untuk pertimbangannya ketika suaminya, Datuk Seri Najib Razak, masih perdana menteri.

Peguam-peguam selanjutnya menegaskan bahawa saman syarikat itu melanggar Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pembiayaan Anti-Keganasan dan Perolehan Akta Kegiatan Undang-Undang 2001.

“Oleh itu, saman yang difailkan oleh Global Royalti terhadap klien kami adalah jelas menyalahi undang-undang, remeh, menyakitkan hati dan / atau penyalahgunaan proses mahkamah.

“Dalam keadaan ini, kedudukan yang diambil oleh Global Royalty bahawa pelanggan kami bertanggungjawab untuk menanggung rugi wang mereka dalam jumlah RM59,831,317.40 adalah salah faham dan tanpa sebarang asas undang-undang,” kata mereka dalam satu kenyataan.

Mereka menambah bahawa Rosmah juga akan memohon untuk menolak tuntutan mahkamah tidak lama lagi.

Peguam yang bertindak untuknya ialah Datuk Geethan Ram, Datuk K. Kumaraendran, Rajivan Nambiar, Reza Rahim, Lavania Raja dan Revin Kumar.

Royalti Global memfailkan tuntutan mahkamah pada 26 Jun yang memohon AS $ 14.79 juta sebagai pampasan bagi 44 barang kemas yang disita oleh pihak berkuasa yang menyiasat skandal rasuah 1MDB.

Malaysiakini melaporkan mereka mendakwa Rosmah adalah pelanggan tetap syarikat tersebut sebelum ini.

Semalam, portal ASIAONE melaporkan menurut sumber bahawa dengan hanya memiliki wang sahaja tidak cukup untuk menjadi pelanggan syarikat Global Royalty yang begitu ekslusif. [Baca SINI]

Sebelum ini, penyiasat polis dari jabatan siasatan jenayah komersil menyerbu enam lokasi yang dikaitkan dengan Najib untuk siasatannya ke 1MDB dan merampas antara 12,000 unit barang kemas yang termasuk 2,800 set anting-anting, 2,200 cincin, 2,100 gelang, 1,600 kerongsang, 1,400 kalung dan 14 tiara.

Mereka kemudiannya mendedahkan ia dinilai kesemua tunai dan barangan yang disita RM1.1 bilion berdasarkan harga semasa. – Majalah Review Malaysia


MR : Ini membuatkan rakyat makin pening 12,000 unit tu datang daripada mana?....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :

4 ulasan:

  1. Persepsi

    Tidak semestinya benar

    Namun pemilikan yang luar biasa itu sendiri akan menimbulkan persepsi

    Persepsi juga menimpa Mr U-Tun

    Namun secara peribadi U-Tun seolah tiada pemilikan

    Dalam kata lain, persepsi ke atas U-Tun kekal sebagai persepsi

    Itulah beza Jiji dan Meiji.

    BalasPadam
  2. Yup.. sbb x ramai mlyu+cina yg mengulang tayang dan menanam kebencian persepsi mlalui video atau viral mngenai meiji. Sgt berbeza dgn jiji yg hari2 dihentam secara volunteer persepsi trsebut sehingga sebati.
    Meiji > jiji

    BalasPadam
  3. Tobatlah kak mah umor dunia nak berakhir nih ada hikmah juga kak mah tersungkur.. Allah masih nak bagi peluang suh bertaubat dan berubah...iman dan islam jauh lebih bernilai dari emas permata...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Doa lah utk dia skli. Mudah-mudahan berubah

      Padam