Header Ads

ads header

Flash News

Air Berkeladak Selut dan Payau di Kelantan


1. Isu air di Kelantan ibarat penyakit barah ataupun kanser. Setidak tidaknya ini yang diharapkan oleh UMNO dan Barisan Nasional. Penyakit ini jika tidak membunuh dengan segera pun, lama kelamaan ia boleh mengundang kecelakaan dan kematian. Sebab itu isu air ini sering hangat diperkatakan dan musimnya juga agak kerap. Lebih lebih lagi menjelang pilihanraya umum. Dan yang lebih besar lagi adalah isu ini menjadi permasalahan yang terpaksa dihadapi rakyat saban saat, jam dan juga hari. Ia kemudahan asas yang tidak boleh tidak wajib ada.

2. Apa sahaja permasalahan yang timbul dan wujud di negeri ini akan terus menjadi fokus dan tumpuan satu Malaysia. Ia biasa bagi kami, atas apa jua isu. Sedangkan jika di tempat dan negeri lain, apa apa isu agak sukar untuk heboh. Lihat sahaja orang kampung di Pekan Pahang yang terpaksa menggunakan air parit dan juga air bukit beberapa bulan lepas akibat El Nino dan kemarau yang melampau, ia tidak menjadi tajuk utama pun dalam mana mana akhbar mahupun berita TV. Biasalah.

3. Namun, adakah isu air ini baru wujud kelmarin? Atau baru timbul tahun ini? Atau sejak Kelantan diperintah PAS pada tahun 1990? Ia adalah masalah lama yang diwarisi daripada kerajaan terdahulu lagi. Ir Haji Wan Mohd Zamri Wan Ismail, Ketua Jabatan Pembangunan Teknikal AKSB, menyebut bahawa peruntukan pembangunan bekalan air untuk Kelantan bermula tahun 1990 iaitu seawal PAS diberi mandat oleh rakyat untuk memerintah Kelantan sehinggalah tahun 2001 telah disekat. Dan bermula pada tahun 2003 barulah Kelantan dapat membina loji baru di Chicha. Maksudnya 13 tahun kita disekat daripada membangunkan dan meningkatkan keupayaan loji air.

4. Kerajaan negeri memohon RM600 juta untuk 5 tahun bagi membangunkan dan menguruskan sistem bekalan air, tetapi diluluskan pinjaman itu untuk tempoh 15 tahun. Negeri lain semuanya diberikan geran secara percuma sehingga RM1000 juta ataupun 1 billion, namun Kelantan hanya diberi RM600 juta. Itupun pinjaman dan ia pula diberi untuk tempoh 15 tahun ataupun 3 kali rancangan. Sedangkan keperluan sebenar untuk tempoh 15 tahun ini adalah sehingga RM2 billion.

5. Saya juga teringat pada beberapa tahun yang lalu apabila Professor Datuk Ir Dr Zaini Ujang, iaitu Pengerusi Majlis Kualiti Alam Sekeliling Malaysia, yang mana sekarang beliau sedang berkhidmat sebagai Ketua Setiausaha Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia, menyatakan bahawa peruntukan sebanyak RM600 juta yg AKSB terima adalah teramat sedikit untuk dibangunkan rancangan pemulihan bekalan air secara efektif. Dengan penduduk negeri ini yang melebihi 1.5 juta orang, jumlah pinjaman RM600 juta ini, yang diberi untuk pembangunan bekalan air adalah teramat kecil dan terhad. Malahan untuk menggantikan paip lama sahaja kosnya berjumlah RM1.1 billion. Bermaksud isu bekalan air ini adalah satu kerja yang melibatkan kos dan wang yang begitu banyak.

6. Seperti yang saya sebutkan di atas, UMNO-Barisan Nasional begitu berharap agar isu bekalan air ini akan berterusan dan ianya mampu menjadi modal politik yang paling utuh menjelang PRU14 nanti. Lihat sahaja RM600 juta pinjaman itu, ia dieksploitasi secara ekstrem dengan mengatakan jumlah ini lebih daripada cukup untuk membangunkan sistem bekalan air, kerajaan negeri tidak pandai menguruskan wang dengan jumlah ini, malahan mereka mendakwa wang ini adalah geran percuma !

Dan lebih teruk lagi mereka mempertikaikan ke mana perginya wang RM600 juta ini sedangkan masalah bekalan air masih di takuk lama. Adakah ada unsur rasuah kata mereka.

7. Perlu diingat, bahawa isu tuduhan berkaitan wang RM600 juta ini juga sudah selesai di mahkamah. Presiden Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK) Azmi Che Ali diperintahkan membayar ganti rugi RM50,000 kepada Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) berhubung kenyataan fitnah yang mengaitkan penyelewengan bantuan kewangan kerajaan Persekutuan oleh syarikat air itu, tiga tahun lepas. Fitnah ini disiarkan oleh akhbar Asas sesebuah kebaikan, dan keburukan.

Tabiat iman bersifat lurus, tetap, jelas, tulus, jujur, dan berkembang. Terbit padanya kasih sayang dan kelapangan hati kepada sesama muslim, dan jelas berprinsip apabila berlaku konflik dan masalah.

Tabiat nifaq adalah bengkang bengkok, berubah-ubah, tersembunyi, dusta dan akan malap. Akan terbit padanya sikap dendam, membenci sesama muslim, sangka buruk, serta apabila dilanda konflik dia akan menjadi begitu pragmatis, prinsipnya adalah maslahat peribadinya sendiri, di mana dirinya sejahtera di situ dia akan berada.

Kita boleh perhatikan perkembangan sifat-sifat ini dalam diri kita sendiri.

Sekiranya masa semakin berlalu namun apa yang berkembang dalam diri kita tidak selari dengan tabiat iman, maka ia merupakan papan tanda untuk kita berhenti dan memuhasabah perjalanan hidup kita dari hari ke hari.

Iman itu jelas dan terang, kerana ia membawa kebenaran, dan padanya terdapat cahaya yang membawa kepada Tuhan. Ia umpama pohon yang subur yang memberikan buahnya pada bila-bila masa yang Allah kehendaki. (Surah Al-A’raaf : 58, Surah Ibrahim : 25)

Namun nifaq itu gelap dan tersembunyi, kerana ia adalah hasil pemberontakan terhadap kebenaran, menolak cahaya, serta sentiasa mencari-cari alasan untuk tidak mahu mengikut petunjuk kebenaran. (Surah Al-Baqarah : 17 & 18).

“Kegelapan demi kegelapan, sebahagiannya berada di atas sebahagian yang lain (di dalam laut dalam), apabila sang penyelam itu mengeluarkan tangannya hampir-hampir dia tidak dapat melihatnya. Demikianlah barangsiapa yang tidak diberikan cahaya oleh Allah, dia sekali-kali tidak punyai cahaya” - Surah An-Nur : 40

“Demikianlah Allah memberikan perumpamaan kebenaran dan kebatilan, adapun yang buih-buihan itu akan hilang dengan sia-sia, manakala (air sungai) yang memberi manfaat kepada manusia akan terus kekal di atas muka bumi ini. Demikianlah bagaimana Allah membuat perumpamaan-perumpamaan” - Surah Ar-Ra’d : 17

Masa untuk kita muhasabah, diri kita, hidup kita, keluarga kita, umat kita, cukup seminggu selepas bulan Ramadhan.

Wallahua’lam.

Nazman bin Che Iberahim, 
Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan


MR : Tulisdisini ....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

1 ulasan:

  1. Pelikkan negara kita ini.
    Gah sana sini ingin jadi negara maju. Sampai hantar orang ke angkasa, bina bangunan tinggi-tinggi... buat kereta sendiri.... tapi benda yang basic diabaikan. Sistem bekalan air yang tempang digunakan. Malah sistem-sistem yang lain pun masih teruk :umpamanya sistem kesihatan di hospital kerajaan.

    BalasPadam