Header Ads

ads header

Flash News

Anwar mungkin kecundang di Kawasan Melayu


Ekoran daripada peningkatan undi PAS di Seri Setia daripada 4,563 undi kepada 9,689 undi walaupun peratus keluar mengundi hanya 44% adalah menjadi suatu amaran kepada PKR untuk  cadangan mengosongkan kerusi parlimen bagi Anwar. Perlu juga mengambil kira peningkatan undi calon PAS lebih daripada 100% di Seri Setia, walaupun ada rakyat masih tak setuju PAS-UMNO bekerjasama kerana rekod UMNO dan BN sangat buruk.

Pakatan Harapan hanya mendapat kepercayaan pengundi bukan Islam terutama Cina yang mana keputusan di Balakong telah menunjukkan perkara tersebut.


Jika Anwar ingin selamat dia perlukan kawasan yang majoriti pengundi Melayu tidak melebihi 60% kerana orang Melayu sudah rasa mereka di KENCING oleh PAKATAN HARAPAN. Tak mustahil sampai suatu masa orang Melayu rasa perlu menyelamatkana ISLAM dan MELAYU mengambaikan kesalahan UMNO lalau dan mereka sanggup memberi undi kepada calon PAS atau UMNO. Masa itu kita mungkin dapati 90-95% pengundi Melayu akan menolak PAKATAN HANCING.

Orang bukan Melayu pasti seronok dengan Anwar mungkin mereka dapat lebih kuasa daripada Mahathir, tapi kesannya masyarakat Melayu termasuk kumpulan reformis zaman awal kebangkitan menentang Mahathir dulu kita sudah mula muak dan jijik dengan tingkahlaku Anwar.



Kedua, Anwar juga berhadapan dengan pelbagai serangan isu peribadi yang masih belum jelas termasuk tuduhan Mahathir kepada Anwar liwat masih belum jelas Mahathir menafikannya. Ini tidak menjadi satu kepelikan jika orang-orang Mahathir akan berusaha memastikan Anwar kalah dalam PRK nanti. Jika Anwar kalah Mahathir sudah boleh memperkemaskan rancangan untuk meninggalkan legasinya kepada Azmin Ali anak angkatnya sendiri yang dia juga sebelum ini meminta membantu Anwar yang akhir mereka berperang begitu lama.

Ketida, Anwar bukan sahaja bermasalah dengan Mahathir tapi Anwar sendiri telah memcahbelahkan PKR dengan menggunakan RAFIZI. Sokongan Anwar dalam PKR sendiri sudah merosot dan ini tidak mustahil Anwar hilang undi semasa PR Kecil nanti.

Keceluparan mulut Rafizi dan Abdullah Sani dalam kempen pertandingan dalaman PKR antara faktor membawa kepada kemerosotan undi Anwar.

Jika Azmin ingin selamat dan selesa, dia mesti ambil peluang ini untuk memastikan Anwar terus ranap dan peluang Azmin sangat tinggi di kawasan majoriti Melayu.

Keempat, faktor keluar mengundi juga boleh menyebabkan Anwar bakal kecundang. Peratus keluar mengundi boleh merosot lebih teruk kerana rakyat dah boring dengan PRK sedangkan negara perlu dipulihkan ekonominya. Negara berhutang dan PRK yang sengaja seperti ini adalah pembaziran duit rakyat apatah pilihanraya ini kerana sengaja dikosongkan untuk kepentingan peribadi seseorang yang dilihat gile kuasa.

Kelima, rakyat berfikir perlukan Anwar mengganti Mahathir sekarang?
Apakah sokong dan menangkan Anwar sebagai keperluan negara?
atau hanya kepentingan peribadi?
Adakah Anwar menggantikan Tun Dr Mahathir sebagai PM boleh akan menjadi negara lebih baik atau akan menjadi negara makin kalut dan tak terurus?

Keenam, faktor-faktor sampingan..
Jika yang dikosong bukan kerusi Azizah atau Izzah, apakah perlu tiga beranak berada di dalam kerajaan dan apa motif Wan Azizah dan Nurul Izzah tidak sanggup kosongkan kerusi mereka untuk Anwar ayahnya?

Masih ingat ada usaha nak singkirkan Mukhriz sebagai MB Kedah dan ini membuatkan Mahathir dan BERSATU tidak akan membenarkan cita-cita Johari untuk singkirkan Mukhriz sebagai MB terjadi apabila Anwar menjadi PM.

Apakah mereka sanggup buat apa sahaja demi nak puaskan nafsu mereka. Rakyat diketepikan dalam masalah ekonomi, harga barang yang makin hari makin meningkat. Jangan fikir rakyat bodoh. Rakyat kini lebih matang dan tidak mustahil rakyat akan buat PKR dan PH sebagaiman mereka buat UMNO dan BN.

SemutApi @ FireAnt
http://semutapi-fireants.blogspot.com/

 


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :

1 ulasan: