Header Ads

ads header

Flash News

Rundingan China: Tun Mahathir diakui lakukan perkara paling bodoh


Bercakap pada sidang akhbar di Beijing, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir tanpa berselindung mengkritik pentadbiran terdahulu pimpinan Datuk Seri Najib Razak mengenai rundingan dengan syarikat China.

“Kebodohan sebegini tak pernah dilihat dalam sejarah Malaysia,” katanya merujuk kepada projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dan dua projek saluran paip gas oleh Suria Strategic Energy Resources (SSER)

Mahathir mengesahkan beliau menangguhkan ECRL dan SSER dan menyifatkan HSR sebagai projek yang “tidak perlu” untuk rakyat.

“Baik, jika kami perlu membayar pampasan, maka kami perlu membayarnya.”

PROTON GEELY
Bagaimanapun, Tun Mahathir yakin kerjasama antara Proton dan Geely yang dirunding oleh Kerajaan Najib sebelum ini bakal memacu syarikat automotif pertama negara itu sebagai pengeluar kenderaan bertaraf dunia.

“Melihat apa yang Geely telah lakukan, saya rasa mereka mempunyai kapasiti untuk mencipta kereta elektrik pertama bersama Proton.

Najib Razak telah menstrukturkan semula Proton setelah syarikat itu mengalami kerugian dan risiko pekerja hilang pekerjaan.

DFTZ-ALIBABA
Bagitu juga projek DFTZ yang berjaya dirunding antara kerajaan DS Najib dahulu dengan Jack Ma dari Alibaba, Tun M menyifatkan ia adalah amat bagus untuk negara.

Beliau tidak membatalkan projek DFTZ tersebut kerana Alibaba sudah bertapak di Malaysia dan ia adalah satu nama yang besar dalam dunia perniagaan.

TIADA SATU PROJEK G2G YANG BERJAYA DIBAWA BALIK
Jika dilihat dari lawatan Tun M ke China, tiada satu pun kejayaan pelaburan G2G (Government to Government) yang dibawa balik ke Malaysia.

Dalam sidang media tersebut, Tun Mahathir tidak menyatakan apakah kejayaan beliau dan delegasi dalam rangka lawatan ke China. Beliau cuma hanya mengkritik kerajaan terdahulu.

Tun Mahathir kelihatan agak marah dan emosi ketika sidang tersebut dan beliau beberapa kali telah menggelar Ds Najib seorang yang bodoh.

Rata-rata media di China telah melaporkan Pemimpin negara mereka kurang berminat untuk berurusan dengan Tun Mahathir. Mungkin ini yang membuatkan Tun M menjadi emosi ketika ditanya wartawan.

Dipercayai Tun Mahathir hanya mahu menukar perjanjian projek infrastruktur mega yang telah ditandatangani Ds Najib dan mahu memberi projek itu kepada syarikat swasta.

Kerajaan China tidak berminat dengan idea ini yang dilihat penuh dengan karenah birokrasi.

KEPUTUSAN PALING BODOH DALAM SEJARAH
Ramai pakar perniagaan dan ekonomi mengakui Tun Mahathir sebenarnya telah melakukan keputusan yang paling bodoh dalam sejarah kerana membatalkan projek yang sangat diperlukan oleh rakyat seperti ECRL dan HSR.

“Saya tidak pernah nampak mana-mana pemimpin dunia membatalkan projek untuk rakyat semata-mata untuk diberikan kepada syarikat swasta.” kata Joseph Paul seorang pakar perunding kewangan.

“Kerajaan China tidak rugi apa-apa kerana mereka sudah tentu menuntut pampasan gantirugi. Hanya rakyat Malaysia yang rugi kerana projek itu dibatalkan.” sambungnya lagi.

Sekiranya ia dibuat di masa akan datang, kos pembinaanya tentu akan lebih mahal berkali-kali ganda dari harga sekarang.

Lebih bodoh lagi Tun Mahathir diibaratkan seperti membodohkan dirinya sendiri kerana tidak membatalkan usahama Proton dengan Geely, dan juga membatalkan projek DFTZ (Alibaba).

Ini adalah kerana kedua-dua projek itu datangnya dari apa yang disifatkannya sebagai rundingan “bodoh” Najib.

Tun Charlos


MR : Mahathir sebenar lupa samada dia dah batal atau tidak projek dengan China. Itu bila ditanya dia hentam aje.. mana dia ingat... sebenarnya MAHATHIR BUKAN MELAYU LUPA....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :



Tiada ulasan