Header Ads

ads header

Flash News

Rupanya Kadir Jasin buta maklumat juga..


Ketika mengulas tentang ahli parlimen pembangkang keluar dewan rupa-rupanya A. Kadir Jasin buta maklumat berkenaan kejadian pada tahun 1999.

Adakah A. Kadir Jasin rasa pelik apabila ahli parlimen BN dan PAS bantah pemilihan Speaker dan keluar Dewan tetapi masuk semula bagi majlis angkat sumpah?

Jelas A. Kadir Jasin sangat daif walaupun pernah menjadi Ketua Editor dan tidak tahu sejarah bahawa ahli parlimen pembangkang PAS dan DAP pernah melakukan perkara sama pada pemilihan Tun Mohamad Zahir Ismail sebagai Speaker pada 20 Dis 1999.


Untuk makluman Kadir Jasin, Perdana Menteri ketika itu adalah Tun Dr Mahathir Mohamad dan antara ahli parlimen pembangkang ketika itu adalah Mohamad Sabu, Mahfuz Omar daripada PAS serta Tang Seng Giew (DAP).


Ketua Pembangkang pada ketika itu ialah adalah Ustaz Fadzil Noor.

Pembangkang membantah pemilihan Tun Zahir berdasarkan Peraturan Mesyuarat 4(1) berhubung tempoh 14 hari menghantar nama calon Speaker dan mereka yang dicadangkan mesti bersetuju.

Bagusnya Setiausaha Dewan Rakyat (SUDR) waktu itu mematuhi Point of Order dan membenarkan beberapa ahli parlimen pembangkang bangun menyatakan rasa tidak puashati terhadap proses pemilihan Speaker tetapi Pakatan Harapan hari ini tidak membenarkan Takiyuddin untuk bercakap jika benar mereka dah terima 2 Julai lalu. Apa salahnya berikan peluang bercakap dan jawab secara profesional.

Malangnya pada hari ini, SUDR tidak menghormati "Point of Oder" sebaliknya bersikap tidak endah dengan meneruskan proses pemilihan dan pelantikkan Speaker Datuk Mohamad Ariif Md Yusof.

Ini menyebabkan ahli parlimen BN dan PAS keluar dewan tetapi masuk semula ke dalam dewan bagi majlis angkat sumpah bai memenuhi tanggungjawab. Tapi malang macai PH memainkan isu bodoh ini kononnya bantah dan datang balik. Macai PH sekadar tahu menyalak sahaja.

Perkara sama dilakukan Mat Sabu dan Mahfuz pada 20 Dis 1999.

Harap Tun Mahathir, Mat Sabu serta Mahfuz yang kini menjadi kerajaan tidak lupa bahawa mereka melihat perkara sama hari ini dan A. Kadir Jasin jangan asyik nak mengulas menyalahkan pembangkang terutama PAS sedangkan anda sendiri buta maklumat.

Jadi apa yang peliknya tindakan ahli parlimen BN dan PAS hari ini melakukan perkara sama di bawah Peraturan Mesyuarat 4(1) juga.




MR : Jangan lupa banyak tahun juga A. Kadir Jasin ni macai BN. Sekarang di dah bertukar tuan....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :

4 ulasan:

  1. Ketua editor bangang. Ada mata buta. Ada telinga pekak. Ada hati mati.
    نعوذ بالله من ذلك

    BalasPadam
  2. puok ph ni dah makan tahi dap maka hati dah mampus segala keslahan ph dah jadi betul

    BalasPadam
  3. Barua-barua penjilat pakatan dan pemimpin-pemimpin KERAjaan sepatutnya merasa malu terhadap diri mereka sendiri sebelum mengutuk UMNO BN dan PAS bertindak keluar dewan rakyat kerana sebilangan parti-parti komponen dalam pakatan telah beberapa kali bertindak keluar dewan rakyat kerana undian belah bahagi berkaitan pengecualian cukai barang dan perkhidmatan GST , keluar dewan ketika pembentangan Bajet 2017 dll!

    Maka terbuktilah KERAjaan pakatan adalah KERAjaan munafik. Fakta ini disokong oleh tindakan KERAjaan memungkiri janji pakatan sendiri.

    BalasPadam
  4. Kadir ni penjilat Mahathir....

    BalasPadam