Header Ads

ads header

Flash News

2 wakil PAS antara 8 senator baru


KUALA LUMPUR: Dua wakil yang dikemukakan PAS antara 8 muka baru yang mengangkat sumpah sebagai senator di Dewan Negara, hari ini.

Dua wakil PAS itu adalah Pesuruhjaya PAS Terengganu, Datuk Hussain Awang dan Ahli Jawatankuasa Dewan Muslimat PAS Kelantan, Asmak Husin.

Pengerusi Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (Hindraf), P Waythamoorthy turut mengangkat sumpah di depan Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri S A Vigneswaran di Parlimen, hari ini.

Ini adalah kali ke-2 Waythamoorthy dilantik sebagai senator. Beliau meletak jawatan pada awal 2014, selepas 10 bulan dilantik sebagai senator dan timbalan menteri pada 2013.

Baki 5 muka baru adalah Pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong, Pengerusi Amanah Terengganu, Datuk Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah, Ketua PPBM Bahagian Ketereh, Mohd Radzi Md Jidin, Ketua PPBM Pulau Pinang, Marzuki Yahya dan Ketua Eksekutif Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar (Irda), Datuk Ismail Ibrahim.


“Asmak Husin dipilih oleh DUN (Dewan Undangan Negeri) Kelantan, Hussain Awang dipilih DUN Terengganu.

“Manakalah 6 lagi yang berhormat dilantik atas persetujuan Agong,” kata Vigneswaran.

Tempoh lantikan mereka selama 3 tahun berkuat kuasa hari ini bagi Mesyuarat Pertama Penggal Pertama Parlimen ke-14 dan mereka ialah barisan pertama yang dilantik selepas Pakatan Harapan memenangi pilihan raya umum ke-14.

Sebelum ini, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, berkata baki kekosongan dalam Kabinetnya akan diisi senator yang akan dilantik di Parlimen.

Kemungkinan 6 daripada 8 senator itu akan dilantik sebagai menteri dan timbalan menteri yang akan mengangkat sumpah di Istana Negara, petang ini.


MR : Ini tercatat dalam sejarah 2 daripada PAS mewakili pembangkang....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

IKLAN BERBAYAR :

1 ulasan:

  1. Mad Invouge tercicir

    Terlepas pandang?

    Dot dot?

    BalasPadam