Header Ads

ads header

Flash News

Warkah untuk MB Terengganu: ke arah Terengganu Maju & Berkat


1) Bersyukur saya kepada Allah S.W.T dengan limpah kurniaNYA dapat PAS memerintah kembali negeri Terengganu Darul Iman dan Selawat & Salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W moga-moga kita mendapat syafaat Baginda diakhirat kelak, In Sya Allah.

2) Sesungguhnya kemenangan ini adalah petunjuk daripada ALLAH, dan harus diingatkan dalam kemenangan ini ada ujian dariNya, Jangan sampai kita alpa dan lalai dibawa arus....

3) Dan adakah kita sudah bersedia mengalasnya??? In Sya Allah, hanya org yg bersabar & bertaqwa shj dpt mengharungi & menikmatinya dan Sesungguhnya itu janji ALLAH kepada kita.

4) Jadikan pengalaman 1999 – 2004 sebagai “guidance and guidelines”, jangan terlampau ghairah dan jangan terlampau slow dalam menaikkan nama Terengganu dalam acuan yg bakal dibawa“Usai dibiar Nasi menjadi Bubur kembali”.

5) Diketahui oleh kita, kesuraman ekonomi termasuk kejatuhan minyak mentah pada 2016 – 2017 menyebabkan keadaan negeri begitu parah dalam mencari identitinya sendiri. Apakah persediaan atau “backup plan” yang akan dirancangkan oleh pihak kerajaan Terengganu yg baharu??? Perkara ini wajar dititikberatkan agar kita tidak terlepas pandang sehinggakan berlakunya peningkatan kos sara hidup dan pengangguran secara mendadak termasuk aliran tunai isi rumah yang tidak seimbang tanpa diambil peduli oleh kerajaan sebelum ini bagai “Janji tingal janji”.

6) Tetapi yang saya pelik unit Perancang Ekonomi Negeri pula mengatakan sebaliknya bahawa penduduk negeri ini tidak mengalami apa2 kesan dan mengeluarkan kenyataan bahawa pendapatan isi rumah purata sebanyak RM5,800.00 sebulan yang mana telah meningkat dari setahun ke tahun yg lain… .pelik bin ajaib...Walaupun Terengganu negeri pengeluar minyak tetapi hakikatnya kita masih melukut ditepi gantang… SEDARLAH… begitu ramai rakyat Terengganu yg boleh dikategorikan sbg rakyat marhaen a.k.a miskin dan masih merempat di negeri sendiri hinggakan sebahagiannya menjadi anak perantauan…

7) Berkenaan bajet yang dibentangkan pada tahun 2017 perlulh dibuat susun atur kembali bagi mengikuti keperluan semasa dengan kepimpinan yang baharu dan begitu banyak projek yang dijalankan pada 10 -15 tahun kebelakangan ini yg telah porak peranda dan berlaku byk ketirisan termasuk kemusnahan dengan anggaran sebanyak RM5000 – RM8000 juta telah diguna pakai untuk keseluruhan kos projek tersebut termasuk “under table” pada org tertentu.

Adakah Kepimpinan PAS akan menjadi tukang cuci bagi pihak sebelum ini??? Perlu dijelaskan kepada Umum mengenai projek-projek tersebut, supaya rakyat dpt membuka mata mengenai ketidakseimbanagn dalam menguruskan segala asset dan pembangunan pentadbiran negeri Terengganu bagi Tahun 2004 – 2017 dan kewujudan “Terengganu Asset Task Force (TATF)” perlu disegerakan bagi mengenal pasti punca masalah tersebut dalam mengambil langkah selanjutnya… jangan pulak kepimpinan skrg akan dituduh kerana tidak ambil peduli..

8) Sy juga tidak bersemangat utk ulas berkaitan pendedahan penyelewangan yg belum selesai spt syarikat PERWAJA STEEL sbyk 10 Billion dan anak syarikat / GLC yg lain kecuali EPIC Group of Companies, perlu diingatkan Fast Action to Be Taken by New Government.

9) Apa-apa dasar, arahan, cetusan idea pemimpin, projek-projek mega dan program kerajaan negeri yg terdahulu dan tidak selari dengan dasar kerajaan sekarang ini perlu diteliti semula dan ditangguhkan serta merta namun tidak berkompromi dalam isu kebajikan & kesahteraan rakyat. Oleh itu TATF perlu mgkaji keseluruhan ketirisan diatas utk penambahbaikan, audit bebas perlu disegerakan dan mengetahui tahap readiness terhadap keperluan serta impact kewangan skrg.

10) Jika usaha yg bersungguh-sungguh diambil, maka negeri Terengganu mampu mencapai kemajuan yg lebih membanggakan dlm aktiviti yg dikehendaki dgn perancangan yg teliti agar manfaatnya dinikmati oleh rakyat.

11) Sebagai pihak kerajaan yang baharu dgn kepimpinan yang dilantik maka hendaklah melaksanakan tugas dengan amanah, ikhlas dan jujur. Sehubungan dengan itu, layanlah rakyat dengan penuh berhemah dan buktikanlah bahawa rakyat telah membuat pilihan yang tepat.

12) Harapan agar semua kepimpinan yg dilantik dpt menumpukan segala tenaga, kepakaran & pengalaman untuk berkhidmat dlm memastikan rakyat dapat menikmati kehidupan yg berkualiti dan negeri Terengganu dpt terus membangun.

...bersambung

MNA


......
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
Whatsapp MR
Telegram MR
Facebook MR

# Boleh pilih (klik) nak komen guna facebook atau blogger

1 ulasan:

  1. Bagitau UPEN...mana ada org guna purata utk pendapatan...suruh depa guna median...dulu wahid bekas pemandu pernah guna purata...kene tiao kaw2 by netizen....betullah kata mark twain...lies...damned lies....and statistics

    BalasPadam