Header Ads

ads header

Flash News

Diet Ubi Kentang boleh kurus badan


UBI kentang merupakan salah satu jenis tanaman yang sering digunakan sebagai sup sayur-sayuran terutamanya. Bukan itu sahaja, malah kentang juga sering digunakan sebagai keropok.

Pun begitu, agak teruja juga apabila mengetahui kentang juga mempunyai banyak manfaat dan kebaikan yang tersendiri lebih-lebih dalam menurunkan berat badan.

Jika dibandingkan dengan nasi, ubi kentang memiliki kalori yang rendah sehingga sesuai dijadikan makanan pengganti khususnya bagi mereka yang sedang berdiet.

Anda ingin turunkan berat badan dan ataupun kembali langsing? Cubalah diet ubi kentang!
Diet kentang merupakan salah satu cara diet yang sering diamalkan oleh mereka yang ingin menurunkan berat badan terutamanya di negara-negara Eropah.

Di sini kami kongsikan dengan anda beberapa tips kebaikan diet ubi kentang:

1. Mengandungi banyak air

Ubi kentang juga mempunyai kandungan zat cecair yang membantu anda berasa kenyang lebih lama sehingga anda tidak mudah merasa lapar. Kandungan seratnya yang tinggi bagus untuk sistem penghadaman terutama bagi anda yang berdiet. Bahkan, serat yang cukup tinggi dalam ubi kentang juga dapat mempercepatkan lagi proses penurunan berat badan seseorang.

2. Mengawal kelaparan

Sebagai sumber karbohidrat, ubi kentang juga akan menambah energi anda yang sedang diet. Energi ekstra ini boleh digunakan sebagai bahan bakar untuk anda bersenam ataupun melakukan aktiviti santai. Di samping itu, pengambilan ubi kentang juga dapat mengurangkan kadar kolesterol.

3. Kaya vitamin

Sebagai salah satu jenis sayur-sayuran, ubi kentang juga dilengkapi dengan pelbagai vitamin yang diperlukan oleh tubuh badan. Antaranya seperti vitamin C dan B5 yang akan menjadikan anda lebih sihat, segar malah lebih ceria.
Di kesempatan ini, kami juga kongsikan kepada anda tips-tips memilih ubi kentang yang baik. Antara tipsnya adalah seperti berikut:
  • Pilih yang berbau harum.
  • Elakkan yang sudah ditumbuhi ‘mata’ atau berwarna hijau kelembaman.
  • Carilah kentang segar dengan kulit yang tipis.
  • Simpan kentang di tempat yang sejuk, gelap dan kering, sebaiknya di dalam beg kertas serta jauh dari simpanan bawang-bawang.
  • Cahaya mentari mampu membuatnya bertukar kehijauan, manakala suhu di dalam peti sejuk menukar kanji kentang kepada gula. – MYNEWSHUB.CC
......
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
Whatsapp MR
Telegram MR
Facebook MR

# Boleh pilih (klik) nak komen guna facebook atau blogger

Tiada ulasan