Header Ads

ads header

Flash News

Seorang lagi peguam tempelak Lim Guan Eng soal Bahasa


PETALING JAYA: Peguam dan aktivis Azhar Harun antara yang mengkritik Lim Guan Eng, selepas menteri kewangan itu mempertahankan penggunaan bahasa Mandarin dalam kenyataan rasmi kementeriannya.

Azhar yang lebih dikenali sebagai Art Harun, berkata Lim yang mempertahankan kenyataannya bahawa beliau mempunyai hak perlembagaan untuk menggunakan bahasa selain bahasa Melayu dan bahasa Inggeris, bersifat angkuh.

“Sebaliknya, wahai menteri,” tulisnya di Facebooknya. “Di bawah Perlembagaan Persekutuan, bahasa rasmi ialah Bahasa Malaysia.”

Beliau juga mempersoalkan Lim menggunakan bahasa Mandarin, bukannya bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan ketika menjalankan tugas rasmi.

“Janganlah angkuh dan acuh tak acuh dalam hal ini. Anda benar-benar menolaknya. Ada hadnya dalam ‘Malaysia baharu’, “katanya.

Lim dituduh merendah-rendahkan bahasa kebangsaan selepas beliau mengeluarkan beberapa kenyataan kementerian yang ditulis hanya menggunakan bahasa Mandarin.

Bagaimanapun, setiausaha agung DAP itu menolak kritikan terhadapnya dan berjanji akan meneruskan penggunaan bahasa Mandarin selain Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris, dengan mengatakan ia melambangkan pengiktirafan kerajaan Pakatan Harapan (PH) terhadap aspek kepelbagaian bahasa dan globalisasi.

“Malaysia baru merupakan sebuah negara yang inklusif, saling menghormati dan pelbagai. Pada saat kita memelihara kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi, kita juga perlu menguasai bahasa lain bagi meningkatkan kebolehsaingan kita.”

Kenyataannya mendapat pelbagai kritikan di Facebook, termasuk hartawan runcit Ameer Ali Mydin, yang memiliki rangkaian pasar raya Mydin.

Lim juga dikritik Ketua Pemuda PPBM, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, yang berkata Seksyen 2 Akta Bahasa Kebangsaan menyatakan bahasa kebangsaan hendaklah digunakan bagi maksud rasmi.

“Ini bermakna, ia dipersetujui bahasa Malaysia perlu diguna pakai untuk setiap urusan rasmi kerajaan, termasuklah kenyataan rasmi atas kapasiti kerajaan.

“Ia juga selari Perkara 152(1) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahasa Melayu hendaklah dijadikan bahasa kebangsaan,” katanya.

Syed Saddiq berkata penggunaan bahasa Melayu penting bagi mengelakkan kekeliruan dan salah faham orang ramai berhubung pengumuman kerajaan.

Beliau menambah penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dalam semua kenyataan rasmi kerajaan perlu dijadikan prosedur dan diutamakan untuk hebahan media buat kali pertama.

Mengulas lanjut, Azhar berkata kritikan beliau terhadap Lim tidak boleh dianggap sebagai bersifat perkauman.

“Saya bukan racis. Dan saya tidak bercakap mengenai hak Melayu atau peribahasa ‘mertabatkan Bahasa Melayu’ dan seumpamanya.

“Tetapi tolong jadikan tugas anda sebagai menteri seperti yang anda patut lakukan. Lagipun, anda adalah orang yang dengan bangga menyatakan ‘I am not Chinese, I am Malaysian’. Anda menunjukkan isyarat yang salah. Sikap yang salah.

“Pihak RASMI apa yang mengeluarkan kenyataan dalam bahasa Mandarin sedangkan bahasa rasmi ialah Bahasa Malaysia (anda lihat, saya tidak menyebutnya Bahasa Melayu),” katanya.

“Tolonglah. Jangan jadi bodoh!”


MR : Tak salah nak utamakan bahasa ibunda dan menyampaikan sesuatu masej dalam bahasa ibunda, tapi yang engkau tak boleh dikritik tu yang membuatkan orang menyampah....


............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

Whatsapp Telegram Facebook Emel kepada MR Twitter RSS
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.

10 ulasan:

  1. Syed sadiq tak perlu explain pun yang kata2 dia itu bukan racis. Pertahankan bahasa asal bahasa rasmi kita tu mmg jelas nyata bukan racis pun.

    BalasPadam
  2. Apa komen Presiden Parti AMANANAH Negara ? Dah kecut nak tegur ke ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pan mcm biasa laa kan maintain diam. For them Dap is EVERYTHING, perfect and always right. Sedangkan bab agama pun dia diam, inikan bab bahasa? Kalau menteri melayu yang lain guna bahasa jawa nanti baru Pan akan bangkit lawan. Its normal because its Pan

      Padam
    2. Dapat jd Menteri.... Diam la Ketua Pasu Bunga.... Putaq Habihh puak nien

      Padam
  3. Bila 95% menyokong dari belakang, timbul keyakinan diri yang besar. Bila 95% tidak peduli akan apa yang pihak yang disokong itu akan buat atau tidak buat malah akan tetap memberikan sokongan bulat2 dalam semua keadaan maka timbullah keangkuhan. Keangkuhan tanpa sedar membuatkan kepala jadi lebih besar dari biasa. Kepala yang lebih besar ini dirasakan lebih keras dari kepala biasa-biasa walhal sekeras keras kepala kalu di hentak dengan siku akan terbenjol jua. Di sini ada peranah si penjaga. Tiada penjaga yang sah yang mahu anak jadi angkuh dan keras kepala. Tugas penjaga ialah memberi tunjuk ajar tapi kalau usaha masih tak jalan, sekehan di kepala diharapkan dapat mensejajarkan semula sel-sel otak yang tidak berhubung dengan betul. Penjaga belum buka mulut walhal satu Malaya tertunggu tunggu si penjaga berkata sesuatu.

    Tunggu Lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 6.44 nak tahu tak kenapa dap/lge ni berani buat sesuka hati? Sebab dia kenal kelemahan orang melayu which is EGO. Orang melayu kalau dah pilih sesuatu dia tidak akan cakap pilihan dia silap. Sebab orang melayu menilai perkataan silap itu dalam istilah formula matematik sebagai SILAP=NAMPAK BODOH. Sebab itulah umno dapat bertahan lama walau sebesar gunung pun dosa kesalahan yang dibuat pemimpin didepan mereka.

      Namun dap dan lge kena ingattt... Orang melayu sekarang sudah tak bertempek pada formula lama tu...sebab itulah tsunami melayu berjaya gulingkan bn. Dap kena ingat kejayaan ujikaji memperbodohkan parti amanah pan tidak boleh dijadikan sebagai indikasi pendirian melayu hari ini. Melayu sebegitu dah pupus dan tinggal sikit sahaja iaitu didalam umno itupun mungkin hanya disebabkan ada kepentingan...

      Padam
    2. Oops baru ingat, umur dah dewasa tapi tidak nampak akainya begitu. Tak hairanlah naik tantrum bila kena tego'. Nak wat camno, nak rotan pun tak berguno, fiil tetap samo.

      Padam
  4. Wajib tolak Dap ni...

    BalasPadam