Header Ads

ads header

Flash News

10 Kebaikan Kesihatan Bila Berpuasa


Puasa ni tak mudaratkan kesihatan ke? Cukup ke pengambilan air setiap hari? Kalau ikutkan banyak sangat persoalan kenapa kita kena bertahan lapar dan dahaga (puasa), bukan takat orang muslim kene wajib tahu yang non muslim pun mesti tertanya kan kenapa la kene puasa ni

Ok, kita kongsikan sikit kenapa muslim berpuasa

Kenapa Muslim Berpuasa?

Muslim berpuasa kerana ia adalah perintah Allah SWT sebagaimana firman-Nya:

 يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
“Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.”
(Surah al-Baqarah:183)

Di sebalik suruhan Nya, ada banyak sebab kenapa kita di wajibkan berpuasa, bukan nak siksa kita tak makan dan minum sampai boleh bawa maut tapi, banyak sangat kebaikan disebaliknya, hari ni Cek Su nak kongsikan kenapa kita berpuasa dari segi saintifik,

Mungkin sudah terlalu banyak kajian-kajian saintifik yang boleh dibaca berkenaan kelebihan berpuasa. Cek su cuma nak fokuskan 3 faedah utama puasa di sisi seorang Muslim. Bagi Muslim, terdapat pelbagai faedah berpuasa.

Antaranya adalah:

1. Ia membantu seseorang untuk menghayati kehidupan mereka yang kurang bernasib baik dengan berlapar dan rasa dahaga sebagaimana yang dirasai oleh mereka. Dalam erti kata lain, seseorang itu akan lebih bersyukur dengan kesenangan hidupnya dan tidak lokek yang membantu mereka yang dalam kekurangan.

2. Ia memberi seseorang kemampuan untuk mengawal kehendak diri dan nafsu. Semasa berpuasa, umat Islam belajar untuk mengawal kehendak diri seperti lapar dan dahaga serta mengelakkan diri daripada berbuat kejahatan. Seterusnya, ia mengelakkan Muslim bagi melakukan perkara yang lebih membawa kerosakan kepada diri dan aktiviti-aktiviti lain yang tidak bermanfaat.

3. Ia menawarkan masa bagi Muslim untuk mensucikan jiwa mereka dan membangunkan kesedaran kemanusian dan spiritual. Ramadhan adalah bulan pembersihan jiwa bagi Muslim dan mereka biasanya menjemput sanak saudara dan sahabat handai berbuka puasa di rumah dan solat berjemaah. Begitu juga sifat pemaaf dan jujur disuburkan dalam bulan Ramadhan ini.


Selain itu, antara kebaikan puasa dari sudut kesihatan adalah:

1.     Mengurangkan berat badan
2.     Menstabilkan gula dalam darah dan meningkatkan kepekaan insulin.
3.     Mengurangkan tahap kolestrol LDL (low density lipo-protein) dengan meningkatkan kolestrol HDL (high density lipo-protein).
4.     Mengurangkan tekanan darah tinggi.
5.     Memberi rehat kepada sistem penghadaman.
6.     Mengawal stress

Kita sering dengar bahawa amalan puasa mempunyai kebaikan untuk kesihatan dan mempunyai pelbagai hikmah. Tapi apakah kelebihannya? Terutama dari segi kesihatan, kawalan berat badan dan mungkin juga peranan puasa untuk mengawal beberapa penyakit?

Kelebihan kesihatan berpuasa di bulan ramadhan termasuk: kurangkan berat badan, kurangkan kolesterol, tekanan darah, kawalan glukos, stres dan lain-lain.

10 Kebaikan Kesihatan Bila Berpuasa

Berikut adalah antara 10 kebaikan atau manfaat kesihatan bagi mereka yang berpuasa.

1. Kurang berat: Saya rasa kebanyakkan di kalangan anda akan kurangkan berat badan dalam bulan ramadhan? Kenapa? Kerana susah untuk memenuhi keperluan kalori seharian dengan tiga hidangan (berbuka, makan malam dan sahur).

2. Kawalan diri: Puasa mengajar kita untuk mengawal pelbagai godaan kehidupan termasuk nafsu makan, merokok dan lain-lain. Dalam usaha anda untuk kawal berat badan, kawalan nafsu makan memang mustahak.

3. Kurangkan gula darah. Ini kerana pengambilan gula (glukos) yang tersekat dari sahur hinggalah berbuka (lebih kurang 14 jam), ini menstabilkan bukan sahaja glukos darah tapi juga tingkatkan kepekaan (sensitivity) insulin.

4. Kolesterol: Bantu dalam kurangkan kolesterol LDL (low density lipo-protein) dengan meningkatkan kolesterol HDL (high density lipo-protein) dan juga dengan kurangnya berat badan sepanjang bulan puasa.

5. Kurangkan tekanan darah: Puasa memang sesuai untuk kurangkan hypertension (tekanan darah tinggi). Pengurangan tekanan darah adalah hasil gabungan

    5.1  Tahap insulin yang lebih rendah
    5.2  Glukos darah yang lebih konsisten dan kekurangan water retention.

6. Ubah gaya hidup: Tanpa kewajipan berpuasa, saya rasa memang sukar untuk kita mengubah tabiat-tabiat buruk. Puasa sebulan memberikan peluang keemasan untuk membuang tabiat-tabiat yang kurang elok seperti merokok, makan berlebihan dan lain-lain.

7. Rehat: Ini penting. Lantas kehidupan dunia ini makin pantas dan jarang memberi ruang untuk kita rehatkan badan. Puasa bukan sahaja rehatkan sistem penghadaman tapi juga dapat rehatkan minda dan badan. Saya sendiri gunakan bulan puasa untuk berehat daripada aktitivi fizikal/senamam supaya beri peluang kepada badan untuk membaiki segala kecederaan ringan sepanjang tahun.

8. Bantu buang ketagihan: Ingin buang tabiat merokok, minum kopi berlebihan dan lain-lain? Jangan sia-siakan peluang berbuasa sebulan untuk mengambil langkah pertama.

9. Kawal stres: Ketenangan dan pengubahsuaian fokus utama kehidupan daripada duniawi kepada akhirat bantu kurangkan stres! Ibadat puasa, tilawah, berzikir yang dilebihan pada bulan puasa dapat mengalih fokus dan kurangkan stres dan sememangnya menyenangkan disamping dapat pahala, insyallah.

10. Lain-lain: Selain kelebihan di atas, berpuasa sepanjang bulan ramadhan atau puasa sunat mempunyai pelbagai kelebihan lain untuk diri, kesatuan keluarga, mengeratkan silaturrahim dan lain-lain lagi.

Selamat menunaikan ibadat puasa semua.

Kredit :
    Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri (Mufti Wilayah Persekutuan)
    Kevin Zahari


......
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
https://telegram.me/mindarakyat
https://www.facebook.com/Mindarakyat

2 ulasan:

  1. Untul dapatkan kebaikan penuh banyak syarat yang perlu dipenuhi.

    Salah satu darinya ialah elakkan perasaan dendam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dendam mampu menghalang usaha ke arah mencapai matlamat akan terbantut. Kalau matlamatnya contohnya adalah untuk memerintah secara bertamadun, bila dendam mengusai keadaan, ketamadunan yang disasar tidak sampai, yang sampai adalah ulangan kepurbaan.

      Begitu juga kalau sasaran adalah berat badan tapi bila 'dendam' dibiarkan menguasai meja makan, tanpa sedar kuantiti yang disebat melebihi keperluan, impaknya ialah sasaran berat badan yang dicari mungkin tidak kesampaian.

      Padam