Catatan kepada pelawat:

Catatan kepada pelawat blog: Saya bina blog ini khas untuk saya sendiri bagi memudahkan saya memantau penulis-penulis di alam siber (internet) mengemas kini tulisan mereka.

Konsep : Artikel pada blog ini berfokus kepada pencetus minda rakyat.. yakni penulis ini memberikan idea untuk satu santapan minda baik pro atau mungkin kontra dengan pemikiran sejagat. Oleh itu artikel ini adalah artikel yang perlu kepada perbahasan minda.

Selasa, 24 Ogos 2010

Suara Sumbang NGO Melayu Dalam Kekalutan UMNO-BN

Oleh AlKundangi


Semalam sebuah akhbar tempatan melaporkan Persatuan NGO-NGO Melayu menggesa kerajaan BN agar menggunakan ISA bagi menangkap tanpa bicara Presiden MCA, Chua Soi Lek atas alasan mempertikaikan 30% ekuiti Melayu dalam DEB. Turut disarankan supaya ditahan di bawah ISA adalah para pemimpin pembangkang dan lain-lain yang tidak setuju dengan agihan itu. Walaupun DEB sudah ditukar kepada MEB, namun peruntukan 30% itu masih dikekalkan. Para pengamat dan penganalisa politik berpandangan bahawa usaha itu adalah satu usaha terdesak UMNO-BN yang kian terhimpit sekarang ini dan mungkin akan menerima kekalahan teruk jika sekiranya PRU ke 13 di adakan dalam waktu terdekat.

2. Kaedah yang digunakan mungkin sama seperti operasi lalang, di mana ketika itu UMNO berkeadaan lemah berhadapan dengan pembangkang. Kita dapat memahami keadaan ini dengan melihat kepada beberapa siri Pilihan Raya Kecil yang diadakan selepas PRU ke 12. Dalam sembilan PRK yang diadakan, UMNO-BN cuma memenangi dua kerusi, itu pun termasuk sebuah di Sarawak. Keadaan bertambah teruk bila para pemimpin UMNO-BN dilanda dengan pelbagai skandal dan salah guna kuasa serta rasuah yang tidak dapat ditutup dengan nyiru lagi. Ia samalah seperti bangkai gajah yang sudah begitu besar dan membarah di dalam pentadbiran kerajaan dan negara. Isu-isu seperti model Monggolia, Altantuya, pembelian Scorpene, pendedahan dan penyelewengan di FELDA, FELCRA, MAS, PKFZ dan sebagainya menambahbusukkan lagi kerajaan UMNO-BN. Mereka pun sedar akan hal ini, dan sebab itu mereka mencuba bersungguh-sungguh untuk mensabitkan kesalahan ke atas DS Anwar Ibrahim, Ketua Pembangkang sekaligus penasihat PKR dan bakal Perdana Menteri Pakatan Rakyat yang pertama supaya mereka dapat menghumbankan DS Anwar ke penjara dan mengurangkan ancaman dan pengaruh beliau dalam persada politik tanah air.

3. Namun apa sahaja tindakan yang dilakukan oleh UMNO-BN ini sudah dapat dibaca seperti kata Ahmad Lutfi, Ketua Pengarang Harakah. Sayuti (pemilik Akhbar Siasah) pula meramalkan bahawa jika tidak BN hancur ISA akan digunakan menjelang PRU ke 13. Sebab itu bila ada suara-suara sumbang dari NGO-NGO Melayu itu, kita sudah dapat membaca apakah muslihat di sebalik itu dan ke manakah senapang mereka akan dihalakan.

4. Pihak Pakatan Rakyat haruslah berhati-hati sekarang ini supaya tidak terjebak dalam permainan kotor UMNO-BN ini. Asakan-asakan yang dihalakan kepada KM Pulau Pinang adalah antara usaha yang memerangkap Pakatan Rakyat. Sebab itu kita perlu berhati-hati jangan sampai terjebak ke dalam mana-mana akta yang boleh dipersalahkan oleh kerajaan UMNO-BN. Insyaallah kita akan menang pada PRU mendatang sekiranya kita lebih banyak bersabar menghadapi kerenah UMNO-BN yang sedang mabuk seolah-olah mereka dapat merasakan akan kehilangan kuasa tidak lama lagi. Rakyat marhaen yang semakin sedar telah diperbodohkan dan diperhambakan UMNO-BN sedia berdiri di belakang Pakatan Rakyat, sekiranya Pakatan Rakyat tetap teguh dengan prinsipnya dan tidak angkuh dan bodoh sombong sepertimana UMNO-BN.

AlKundangi,
24.8.2010
http://alkundangi.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular